K - centrum Hradec Králové, § 59 - Kontaktní centra
- Poskytnout základní stravu v krizi
- Pomoc při jednání s úřady a institucemi
- Zajištění podmínek pro hygienu
- Aktivizovat, posílit, najít vlastní schopnosti
Území, na kterém je služba poskytována
Terénní / Ambulantní: Hradec Králové
- Kapacita počet uživatelů v jeden okamžik: 4
Komu je služba určena
- Osoby ohrožené sociálním vyloučením z důvodu závislosti na návykových látkách
Věkové skupiny
- 12_60 let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 5814347
- Druh sociální služby: § 59 - Kontaktní centra
- Adresa: Říční 1252,50002 Hradec Králové
- Telefon: 736 283 888
- E-mail: hypiusova@laxus.cz
- Web: http://www.laxus.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
- Uživatelé drog
- Osoby blízké uživatelům drog (partneři, rodinní příslušníci, přátelé aj.)
2. Smysl, poslání a cíl služby
Poslání:
K-centrum Hradec Králové je nízkoprahové zařízení poskytující sociální a adiktologické služby uživatelům drog a jejich blízkým osobám. Služby jsou poskytovány odborně, v souladu s individuálními potřebami klientů. Cílem je umožnit klientům K-centra vést a rozvíjet běžný způsob života. Ve vztahu k široké veřejnosti je nejdůležitější hodnotou ochrana veřejného zdraví.
Cíle ve vztahu ke klientům:
- Minimalizace zdravotních a sociálních rizik, která vyplývají z užívání drog.
- Motivace uživatelů drog ke změně životního stylu směrem ke stabilizaci zdravotního stavu a sociální situace.
- Motivace uživatelů drog k abstinenci, zvyšování informovanosti o metodách a smyslu léčby.
- Poskytování podpory osobám blízkým uživatelům drog.
Cíle ve vztahu k široké veřejnosti:
- Prevence výskytu infekčních chorob (zejm. hepatitid, HIV/AIDS).
- Bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.
Principy poskytování služeb:
- Nízkoprahovost
- Potřebnost
- Bezpečí a důstojnost
- Odbornost
- Spolupráce
3. Nabízené činnosti
Kontaktní práce: Kontaktní prací rozumíme specifický druh kontaktu s uživatelem služby, který má za cíl vytvořit dostatečnou vzájemnou důvěru a podmínky potřebné k rozvíjení kontaktu a poskytování dalších služeb. Součástí kontaktní práce je hledání a upevňování hranic komunikace s uživatelem a kultivování schopnosti vyjádřit své potřeby a naučit se využívat existující nabídky služeb. Kontaktní práce má nejčastěji podobu rozhovoru. Odehrává se během klientovy návštěvy v zařízení.
Základní sociální poradenství: Je poskytováno všem osobám, které se na službu obrátí, a to i těm, které nespadají do cílové skupiny. Jedná se především o předání informací spojených s řešením nepříznivé sociální situace a s možností využití adekvátních služeb.
Harm reduction program: Jedná se o výdej sterilního injekčního materiálu a dalších doplňků. Zároveň je přijímán použitý injekční materiál k bezpečné likvidaci. Cílem služby je minimalizace rizik plynoucích z injekčního užívání drog.
Testy na infekční choroby: Jedná se o provádění orientačních testů na hepatitidu typu B a C a vir HIV. Tato služba je určena pro injekční uživatele drog a jejich sexuální partnery. Nedílnou součástí testování je předtestové a potestové poradenství.
Informační servis: Poskytování informací z oblasti méně rizikového užívání návykových látek, bezpečného sexu, z oblasti zdravotní a sociální, které pracovník předává klientovi za účelem snižování rizik. Pracovník tak činí buď na základě klientovy žádosti, nebo na základě skutečností, které vyplývají z aktuální situace klienta.
Odkazy a zprostředkování do jiných služeb a s tím související doprovody klientů: Jde o poskytnutí všech informací nutných nebo vhodných k účinnému kontaktování a využívání služeb poskytovaných jinými institucemi. Jedná se zejména o odkazy na zdravotnické a sociální služby, pomoc při kontaktu s úřady, potenciálními zaměstnavateli, odkazy do léčebných zařízení. Klienta je možné v případě potřeby do těchto zařízení doprovodit.
Poradenství: Poradenstvím v K-centru rozumíme proces, kdy pracovník poskytuje klientovi podporu a vedení v různých oblastech jeho života s cílem zlepšit životní situaci klienta. Poradenství může být jednorázové nebo dlouhodobé (délka trvání je zpravidla předem přibližně stanovena pracovníkem a klientem). Jedná se o předléčebné poradenství, poradenství sociální, právní, osobní a poradenství pro rodiče.
Možnost využití telefonu a internetu: Využití internetu a telefonu nabízíme za účelem obstarávání běžných záležitostí a udržení kontaktu se sociálním prostředí.
Hygienický servis: Služba je určená klientům, kteří nemají možnost vykonávat osobní hygienu včetně praní prádla např. z důvodu bezdomovectví, nedostupnosti podobných služeb apod.
Korespondence: Jedná se o možnost být v kontaktu se zařízením prostřednictvím korespondence případně využívat adresu zařízení pro zasílání a přebírání korespondence od dalších institucí, se kterými je klient v kontaktu.
Nácvik dovedností: Jedná se o nácvik praktických dovedností, jejichž osvojením a rozvojem klient udržuje osobní a sociální dovednosti, které podporují jeho integraci do společnosti. Patří mezi ně například komunikace a jednání s institucemi a zaměstnavateli, tvorba životopisu, nácvik uživatelských dovedností v práci na PC apod.
Situační intervence: Jedná se o sociálně terapeutickou práci v konkrétních situacích, při kterých pracovník vstupuje do interakcí, které nastávají mezi uživateli služby, přináší podněty a reflektuje danou situaci.
Samospráva: Jde o výkon prací spojených s provozem K-centra, zejména úklidových prací a dalších pomocných prací.
Krizová intervence a první pomoc: V případě potřeby je klientům poskytována krizová intervence a první pomoc.
4. Specifika služby
Časový rozsah poskytování služeb
-
Terénní
-
Úterý : 12:00-17:00
-
-
Ambulantní
-
Středa : 9:00-18:00 Čtvrtek : 9:00-18:00 Úterý : 9:00-18:00 Pondělí : 9:00-18:00 Pátek : 9:00-18:00
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBAFakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
NENázev poskytovatele
Laxus z.ú.
IČ poskytovatele
62695487
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Sadová 2107,28802 Nymburk
- Telefon: 605 713 491
- E-mail: cernovsky@laxus.cz
- Web: http://www.laxus.cz