Terénní program v Královéhradeckém kraji, § 69 - Terénní programy
- Pomoc při jednání s úřady a institucemi
- Poradit
Území, na kterém je služba poskytována
Terénní: Hradec Králové, Jičín, Náchod, Rychnov nad Kněžnou
Komu je služba určena
- Osoby ohrožené sociálním vyloučením z důvodu závislosti na návykových látkách
Věkové skupiny
- 12_64 let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 1537615
- Druh sociální služby: § 69 - Terénní programy
- Adresa: Sušilova 1528,50002 Hradec Králové
- Telefon: 733 531 078
- E-mail: zak@laxus.cz
- Web: http://www.laxus.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Uživatelé drog a jiné osoby ohrožené zdravotními a sociálními dopady rizikového chování spojeného s užíváním drog.
- uživatelé drog
- osoby blízké uživatelům drog (osoby žijící s uživateli drog, sdílející s nimi společné prostory; zároveň do této skupiny patří rodinní příslušníci a osoby jinak vztahově blízké uživatelům drog).
2. Smysl, poslání a cíl služby
Poslání:
Centrum terénních programů Královéhradeckého kraje poskytuje sociální a adiktologické služby uživatelům drog v jejich přirozeném prostředí na území Královéhradeckého kraje za účelem minimalizace rizik spojených s užíváním drog a ochrany veřejného zdraví. Terénní pracovníci aktivně vyhledávají uživatele drog a spolupracují s nimi na stabilizaci jejich sociální situace a zdravotního stavu. Klienty motivují ke změně životního stylu.
Cíle ve vztahu ke klientům:
- vyhledávání uživatelů drog v jejich přirozeném prostředí a jejich navázání na služby Centra terénních programů
- poskytování služeb vedoucích k minimalizaci rizik spojených s užíváním drog
- ovlivňování životního stylu klientů směrem k bezpečnějšímu užívání drog a ke stabilizaci sociální a zdravotní situace
- odkazování a zprostředkování dalších služeb
Cíle ve vztahu k široké veřejnosti:
- ochrana veřejného zdraví (prevence přenosu viru HIV, hepatitid B, C, sběr pohozených a bezpečná likvidace použitých injekčních stříkaček)
- poskytování objektivních informací v oblasti užívání drog
- rozvíjení spolupráce s dalšími institucemi sociálních a zdravotních služeb
Principy poskytování služeb:
- Nízkoprahovost
- Potřebnost
- Spolupráce a partnerství.
- Profesionalita a respekt
- Harm reduction
3. Nabízené činnosti
Kontaktní práce: Kontaktní prací rozumíme specifický druh kontaktu s uživatelem služby, který má za cíl vytvořit dostatečnou vzájemnou důvěru a podmínky potřebné k rozvíjení kontaktu a poskytování dalších služeb. Součástí kontaktní práce je hledání a upevňování hranic komunikace s uživatelem a kultivování schopnosti vyjádřit své potřeby a naučit se využívat existující nabídky služeb. Kontaktní práce má nejčastěji podobu rozhovoru.
Základní sociální poradenství: Je poskytováno všem osobám, které se na službu obrátí, a to i těm, které nespadají do cílové skupiny. Jedná se především o předání informací spojených s řešením nepříznivé sociální situace a s možností využití adekvátních služeb.
Harm reduction program: Jedná se o výdej sterilního injekčního materiálu a dalších doplňků. Zároveň je přijímán použitý injekční materiál k bezpečné likvidaci. Cílem služby je minimalizace rizik plynoucích z injekčního užívání drog.
Testy na infekční choroby: Jedná se o provádění orientačních testů na hepatitidu typu B a C a vir HIV. Tato služba je určena pro injekční uživatele drog a jejich sexuální partnery. Nedílnou součástí testování je předtestové a potestové poradenství.
Informační servis: Poskytování informací z oblasti bezpečnějšího užívání návykových látek, bezpečného sexu, z oblasti zdravotní a sociální, které pracovník předává klientovi za účelem snižování rizik. Pracovník tak činí buď na základě klientovy žádosti, nebo na základě skutečností, které vyplývají z aktuální situace klienta.
Odkazy a zprostředkování do jiných služeb a s tím související doprovody klientů: Jde o poskytnutí všech informací nutných nebo vhodných k účinnému kontaktování a využívání služeb poskytovaných jinými institucemi. Jedná se zejména o odkazy na zdravotnické a sociální služby, pomoc při kontaktu s úřady, potenciálními zaměstnavateli, odkazy do léčebných zařízení. Klienta je možné v případě potřeby do těchto zařízení doprovodit.
Poradenství: Poradenstvím v terénu rozumíme proces, kdy pracovník poskytuje klientovi podporu a vedení v různých oblastech jeho života s cílem zlepšit životní situaci klienta. Poradenství může být jednorázové nebo dlouhodobé (délka trvání je zpravidla předem přibližně stanovena pracovníkem a klientem). Jedná se o předléčebné poradenství, poradenství sociální, právní, osobní a poradenství pro rodiče.
Možnost využití telefonu: Využití internetu telefonu nabízíme za účelem obstarávání běžných záležitostí a udržení kontaktu se sociálním prostředí.
Krizová intervence a první pomoc: V případě potřeby je klientům poskytována krizová intervence a první pomoc.
4. Specifika služby
Jedná se o službu, která svou působností pokrývá větší část Královéhradeckého kraje, jedná se o regiony Královéhradecko, Jičínsko, Rychnovsko, Náchodsko, Broumovsko.
Časový rozsah poskytování služeb
-
Terénní
-
Pátek : 10:00-18:00 Pondělí : 10:00-18:00 Úterý : 10:00-18:00 Středa : 10:00-18:00 Čtvrtek : 10:00-18:00
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBAFakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
NESlužba je poskytována v terénní formě.
Název poskytovatele
Laxus z.ú.
IČ poskytovatele
62695487
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Sadová 2107,28802 Nymburk
- Telefon: 737 704 030
- E-mail: mentberger@laxus.cz
- Web: http://www.laxus.cz