Sociální rehabilitace pro zrakově postižené, § 70 - Sociální rehabilitace
- Aktivizovat, posílit, najít vlastní schopnosti
- Podpořit při hospodaření s penězi a zajištění chodu domácnosti
Území, na kterém je služba poskytována
Ambulantní / Terénní: Královéhradecký kraj
Komu je služba určena
- Osoby se zrakovým postižením
Věkové skupiny
- 8+ let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 4373225
- Druh sociální služby: § 70 - Sociální rehabilitace
- Adresa: Okružní 1135,50003 Hradec Králové
- Telefon: 778 410 804
- E-mail: hradec.kralove@tyflocentrum-hk.cz
- Web: http://www.tyflocentrum-hk.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Osoby se zrakovým postižením od 8 let.
2. Smysl, poslání a cíl služby
Posláním služby je pomocí vzdělávání umožnit rozvoj znalostí a dovedností, které do určité míry kompenzují zrakové postižení a zlepšují tak začlenění do běžného života společnosti.
Cílem služby je pomoci překonávat zrakově postiženým informační a komunikační bariéry prostřednictvím náročných kompenzačních pomůcek a vzdělávání.
3. Nabízené činnosti
Služba nabízí tyto základní činnosti:
a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění:
1. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů: předvedení a zaškolení různých typů kompenzačních pomůcek (dále jen KP) s asistivními technologiemi, např. čtecí zařízení s hlasovým výstupem, digitální zvětšovací lupa, mobilní telefony aj, nácvik jejich ovládání. Nácvik práce s periferními zařízeními (skener, braillský řádek aj.).
2. nácvik péče o domácnost, např. péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování: nácvik nákupu zboží přes internet (možné hrozby, pohyb po e-shopu, možnosti internetového bankovnictví aj.). Softwarová i hardwarová údržba pomůcek.
3. nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti: výběr, zpřístupnění vhodných spotřebičů pro zrakově postiženého, nácvik bezpečného zacházení. Informování členů domácnosti o bezpečném fungování a využití KP.
4. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním a venkovním prostoru: nácvik orientace na pracovišti/ v organizaci/ doma, řešení vhodného nastavení pracovního místa.
5. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, např. vlastnoručního podpisu: nácvik vytvoření elektronického podpisu, práce s ním a s elektronickými formuláři, případně s datovou schránkou.
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět: zajištění doprovodu na aktivity služby a zpět.
2. nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky: nácvik využívání informačního systému a aplikací hromadné dopravy (vyhledávání spojů aj.), nácvik práce s pomůckou VPN.
3. nácvik chování v různých společenských situacích: nácvik postupu obstarávání či reklamace zboží, KP či služeb, možnost nácviku chování s použitím modelových situací.
4. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi: nácvik práce s elektronickou poštou, s internetem, digitální komunikace (VOIP, messengery, sociální sítě), nácvik práce s emailovými konferencemi pro zrakově postižené, s digitálními knihovnami pro zrakově postižené a s antivirovými programy. Rizika na internetu.
c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností: kompexní rozvoj pokročilého ovládání a využívání KP dle individuálních požadavků (tvorba prezentací, individuálních webových stránek uživatelů, práce s hudebními a grafickými programy a další). Procvičování ovládání KP v aktualizovaném prostředí.
Aktivizace směrem k pracovnímu uplatnění. Orientace na trhu práce.
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek: informování o dostupných druzích kompenzačních pomůcek. Ukázka, předvedení a výběr vhodné KP.
2. informační servis a zprostředkování služeb: pomoc při získání kompenzační pomůcky (doporučení, žádost, formuláře, jednání s úřadem, s dodavatelskou firmou).
Informování o novinkách v oblasti KP a legislativy, Informace a předání kontaktu na navazující či doplňkové služby.
Pomoc při odstraňování informačních a komunikačních bariér v sociálním prostředí uživatele (škola, pracoviště apod.).
4. Specifika služby
Pracoviště je vybaveno speciálními softwary, mobilními telefony a dalšími kompenzačními pomůckami s asistivními technologiemi pro zrakově postižené k vyzkoušení.
Časový rozsah poskytování služeb
-
Ambulantní
-
Úterý : 08:00-16:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Středa : 08:00-17:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Pondělí : 08:00-17:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Čtvrtek : 08:00-16:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
-
-
Terénní
-
Úterý : 08:00-16:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Středa : 08:00-17:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Pondělí : 08:00-17:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka Čtvrtek : 08:00-16:00 - ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBAFakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
ANOPracoviště se nachází ve zvýšeném přízemí činžovního domu, kam vede 8 schodů. Pokud je poskytována služba imobilní osobě, je možné domluvit poskytnutí v terénu.
Z hlediska osob se zrakovým postižením je pracoviště bezbariérové (orientační akustický majáček, hmatové označení).
Název poskytovatele
TyfloCentrum Hradec Králové, o. p. s.
IČ poskytovatele
25975498
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Okružní 1135,50003 Hradec Králové
- Telefon: 739 578 880
- E-mail: dagmar.balcarova@tyflocentrum-hk.cz
- Web: http://www.tyflocentrum-hk.cz