Sociální rehabilitace pro zrakově postižené, § 70 - Sociální rehabilitace

Služba naplňuje potřebu:
  • Aktivizovat, posílit, najít vlastní schopnosti
  • Podpořit při hospodaření s penězi a zajištění chodu domácnosti

Území, na kterém je služba poskytována

Ambulantní / Terénní: Královéhradecký kraj

Komu je služba určena

  • Osoby se zrakovým postižením

Věkové skupiny

  • 8+ let

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Osoby se zrakovým postižením od 8 let.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Posláním služby je pomocí vzdělávání umožnit rozvoj znalostí a dovedností, které do určité míry kompenzují zrakové postižení a zlepšují tak začlenění do běžného života společnosti.

Cílem služby je pomoci překonávat zrakově postiženým informační a komunikační bariéry prostřednictvím náročných kompenzačních pomůcek a vzdělávání.

3. Nabízené činnosti

Služba nabízí tyto základní činnosti:

a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění:

1. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů: předvedení a zaškolení různých typů kompenzačních pomůcek (dále jen KP) s asistivními technologiemi, např. čtecí zařízení s hlasovým výstupem, digitální zvětšovací lupa, mobilní telefony aj, nácvik jejich ovládání. Nácvik práce s periferními zařízeními (skener, braillský řádek aj.).

2. nácvik péče o domácnost, např. péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování: nácvik nákupu zboží přes internet (možné hrozby, pohyb po e-shopu, možnosti internetového bankovnictví aj.). Softwarová i hardwarová údržba pomůcek.

3. nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti: výběr, zpřístupnění vhodných spotřebičů pro zrakově postiženého, nácvik bezpečného zacházení. Informování členů domácnosti o bezpečném fungování a využití KP.

4. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním a venkovním prostoru: nácvik orientace na pracovišti/ v organizaci/ doma, řešení vhodného nastavení pracovního místa.

5. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, např. vlastnoručního podpisu: nácvik vytvoření elektronického podpisu, práce s ním a s elektronickými formuláři, případně s datovou schránkou.

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

1. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět: zajištění doprovodu na aktivity služby a zpět.

2. nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky: nácvik využívání informačního systému a aplikací hromadné dopravy (vyhledávání spojů aj.), nácvik práce s pomůckou VPN. 

3. nácvik chování v různých společenských situacích: nácvik postupu obstarávání či reklamace zboží, KP či služeb, možnost nácviku chování s použitím modelových situací.

4. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi: nácvik práce s elektronickou poštou, s internetem, digitální komunikace (VOIP, messengery, sociální sítě), nácvik práce s emailovými konferencemi pro zrakově postižené, s digitálními knihovnami pro zrakově postižené a s antivirovými programy. Rizika na internetu.

c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:

1. upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností: kompexní rozvoj pokročilého ovládání a využívání KP dle individuálních požadavků (tvorba prezentací, individuálních webových stránek uživatelů, práce s hudebními a grafickými programy a další). Procvičování ovládání KP v aktualizovaném prostředí.

Aktivizace směrem k pracovnímu uplatnění. Orientace na trhu práce.

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

1. podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek: informování o dostupných druzích kompenzačních pomůcek. Ukázka, předvedení a výběr vhodné KP.

2. informační servis a zprostředkování služeb: pomoc při získání kompenzační pomůcky (doporučení, žádost, formuláře, jednání s úřadem, s dodavatelskou firmou).

Informování o novinkách v oblasti KP a legislativy, Informace a předání kontaktu na navazující či doplňkové služby.

Pomoc při odstraňování informačních a komunikačních bariér v sociálním prostředí uživatele (škola, pracoviště apod.).

 

4. Specifika služby

Pracoviště je vybaveno speciálními softwary, mobilními telefony a dalšími kompenzačními pomůckami s asistivními technologiemi pro zrakově postižené k vyzkoušení.

Časový rozsah poskytování služeb

  • Ambulantní
    • Úterý  :  08:00-16:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Středa  :  08:00-17:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Pondělí  :  08:00-17:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Čtvrtek  :  08:00-16:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
  •  
  • Terénní
    • Úterý  :  08:00-16:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Středa  :  08:00-17:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Pondělí  :  08:00-17:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
      Čtvrtek  :  08:00-16:00  -  ambulantní nebo terénní, od 12 - 13 h přestávka
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Fakultativní činnost

NE

Architektonická bezbariérovost

ANO

Pracoviště se nachází ve zvýšeném přízemí činžovního domu, kam vede 8 schodů. Pokud je poskytována služba imobilní osobě, je možné domluvit poskytnutí v terénu.

Z hlediska osob se zrakovým postižením je pracoviště bezbariérové (orientační akustický majáček, hmatové označení).

Název poskytovatele

TyfloCentrum Hradec Králové, o. p. s.

IČ poskytovatele

25975498

Kontaktní údaje na poskytovatele