Základní a odborné poradenství pro zrakově postižené, § 37 - Odborné sociální poradenství

Služba naplňuje potřebu:
  • Poradit
  • Půjčování komenzačních pomůcek
  • Rada - Pečující

Území, na kterém je služba poskytována

Terénní / Ambulantní: Náchod

Komu je služba určena

  • Osoby se zrakovým postižením

Věkové skupiny

  • 8+ let

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Služba je určena lidem s těžkým zrakovým postižením od 8 let a pečujícím osobám.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Posláním služby je pomoc těžce zrakově postiženým lidem orientovat se v možnostech, které mohou zmírňovat důsledky jejich zrakového handicapu a dosáhnout větší míry samostatnosti.

Cílem je integrace zrakově postižených do společnosti a zabránění sociálnímu vyloučení.

3. Nabízené činnosti

Ve službě poskytujeme tyto základní činnosti služby:

Základní poradenství:

a) poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby.

b) poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, např. o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče.

c) poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění vzniku závislosti na sociální službě.

d) poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

 

Odborné poradenství:

a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

1. zprostředkování navazujících služeb: poskytujeme informace o navazujících službách (sociální, zdravotnické, úřady apod.), a o jejich místní a časové dostupnosti. Informaci předáme uživateli ve formě, jaká mu vyhovuje (černotisk, digitálně, v Braillově písmu, aj.).

b) sociálně terapeutické činnosti:

1. poradenství v oblasti orientace v sociáních systémech, práva a psychologie a v oblasti vzdělávání: poskytujeme sociálně právní poradenství (práva, povinnosti, nároky, důchodové zabezpečení, sociální péče, státní sociální podpora, pracovně právní problematika), případně informace o možnostech vzdělávání.

Poskytujeme sociálně terapeutické činnosti, které odrážejí informační, kulturní a společenské potřeby uživatelů, pomáhají udržovat sociální vazby uživatelů, ohrožených izolací a ztrátou sociálních kontaktů. Dále je poskytován sociálně terapeutický rozhovor o konkrétních problémech života uživatele se zrakovým handicapem, který se může dotýkat mnoha citlivých aspektů života. Pracovník poskytuje psychickou podporu uživateli.

c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:

1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí: poskytujeme poradenství ke kompenzačním pomůckám, s možností předvedení, vyzkoušení i zapůjčení. Pomoc a podporu při vyplňování žádostí na úřady, s formulováním odvolání, či další komunikaci s úřady a institucemi.

2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím: poskytujeme poradenství v oblasti úprav prostředí a řešení architektonických a informačních bariér z hlediska osob se zrakovým postižením. Podporu a rozvoj kontaktů uživatelů s přirozeným sociálním prostředím, posilování vazeb s nejbližší sociální sítí uživatele.

d) činnosti poskytující podporu pečujícím osobám a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci: poskytujeme poradenství o omezeních a specifikách zrakového postižení, o možnostech pomoci v konkrétních podmínkách. Lze poskytnout nácvik vhodného a bezpečného doprovázení osob se zrakovým handicapem, nácvik podpory využívání kompenzačních pomůcek. Poradenství je také zaměřeno na respektování vůle a osobnosti zrakově postiženého, i na to, aby pečující osoby umožnily zrakově postiženému případně vhodný rozvoj a nácvik dovedností, směřujících k zvýšení jejich samostatnosti. Poradenství podporuje alespoň částečné překonání obav a zmírnění úzkosti z obtížné situace u pečujících osob.

4. Specifika služby

Služba probíhá ambulantně na pracovišti poskytovatele nebo, v případě potřeby, terénně na území Královéhradeckého kraje.

Její charakter je převážně individuální, mohou být však poskytovány i skupinové aktivity.

Na pracovišti je k dispozici pro vyzkoušení většna běžných kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené.

Specifikem této služby je výrazný informační deficit uživatelů, kteří vzhledem ke svému zrakovému postižení nemohou běžným způsobem číst a přijímat vizuální informace, a proto potřebují zprostředkovat řadu informací ze svého okolí jiným způsobem.

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Pátek  :  08:00-12:00
  •  
  • Ambulantní
    • Středa  :  08:00-17:00  -  od 12 - 13 h přestávka
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Fakultativní činnost

NE

Architektonická bezbariérovost

ANO

Pracoviště se nachází ve 1. patře budovy. Přístup je částečně bariérový - pro tělesně postižené jsou bariérou schody. Bezbariérový je z hlediska osob se zrakovým postižením (akustický orientační majáček).

Název poskytovatele

TyfloCentrum Hradec Králové, o. p. s.

IČ poskytovatele

25975498

Kontaktní údaje na poskytovatele