Základní a odborné poradenství pro zrakově postižené, § 37 - Odborné sociální poradenství
- Poradit
- Rada - Pečující
- Půjčování komenzačních pomůcek
Území, na kterém je služba poskytována
Terénní / Ambulantní: Jičín
Komu je služba určena
- Osoby se zrakovým postižením
Věkové skupiny
- 8+ let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 2093343
- Druh sociální služby: § 37 - Odborné sociální poradenství
- Adresa: 17. listopadu 861,50601 Jičín
- Telefon: 739 578 900
- E-mail: jicin@tyflocentrum-hk.cz
- Web: http://www.tyflocentrum-hk.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Služba je určena lidem s těžkým zrakovým postižením od 8 let a pečujícím osobám
2. Smysl, poslání a cíl služby
Posláním služby je pomoc těžce zrakově postiženým lidem orientovat se v možnostech, které mohou zmírňovat důsledky jejich zrakového handicapu a dosáhnout větší míry samostatnosti.
Cílem je integrace zrakově postižených do společnosti a zabránění sociálnímu vyloučení.
3. Nabízené činnosti
Ve službě poskytujeme tyto základní činnosti služby:
Základní poradenství:
a) poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby.
b) poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, např. o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče.
c) poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění vzniku závislosti na sociální službě.
d) poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.
Odborné poradenství:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. zprostředkování navazujících služeb: poskytujeme informace o navazujících službách (sociální, zdravotnické, úřady apod.), a o jejich místní a časové dostupnosti. Informaci předáme uživateli ve formě, jaká mu vyhovuje (černotisk, digitálně, v Braillově písmu, aj.).
b) sociálně terapeutické činnosti:
1. poradenství v oblasti orientace v sociáních systémech, práva a psychologie a v oblasti vzdělávání: poskytujeme sociálně právní poradenství (práva, povinnosti, nároky, důchodové zabezpečení, sociální péče, státní sociální podpora, pracovně právní problematika), případně informace o možnostech vzdělávání.
Poskytujeme sociálně terapeutické činnosti, které odrážejí informační, kulturní a společenské potřeby uživatelů, pomáhají udržovat sociální vazby uživatelů, ohrožených izolací a ztrátou sociálních kontaktů. Dále je poskytován sociálně terapeutický rozhovor o konkrétních problémech života uživatele se zrakovým handicapem, který se může dotýkat mnoha citlivých aspektů života. Pracovník poskytuje psychickou podporu uživateli.
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí: poskytujeme poradenství ke kompenzačním pomůckám, s možností předvedení, vyzkoušení i zapůjčení. Pomoc a podporu při vyplňování žádostí na úřady, s formulováním odvolání, či další komunikaci s úřady a institucemi.
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím: poskytujeme poradenství v oblasti úprav prostředí a řešení architektonických a informačních bariér z hlediska osob se zrakovým postižením. Podporu a rozvoj kontaktů uživatelů s přirozeným sociálním prostředím, posilování vazeb s nejbližší sociální sítí uživatele.
d) činnosti poskytující podporu pečujícím osobám a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci: poskytujeme poradenství o omezeních a specifikách zrakového postižení, o možnostech pomoci v konkrétních podmínkách. Lze poskytnout nácvik vhodného a bezpečného doprovázení osob se zrakovým handicapem, nácvik podpory využívání kompenzačních pomůcek. Poradenství je také zaměřeno na respektování vůle a osobnosti zrakově postiženého, i na to, aby pečující osoby umožnily zrakově postiženému případně vhodný rozvoj a nácvik dovedností, směřujících k zvýšení jejich samostatnosti. Poradenství podporuje alespoň částečné překonání obav a zmírnění úzkosti z obtížné situace u pečujících osob.
4. Specifika služby
Služba probíhá ambulantně na pracovišti poskytovatele nebo, v případě potřeby, terénně na území Královéhradeckého kraje.
Její charakter je převážně individuální, mohou být však poskytovány i skupinové aktivity.
Na pracovišti je k dispozici pro vyzkoušení většna běžných kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené.
Specifikem této služby je výrazný informační deficit uživatelů, kteří vzhledem ke svému zrakovému postižení nemohou běžným způsobem číst a přijímat vizuální informace, a proto potřebují zprostředkovat řadu informací ze svého okolí jiným způsobem.
Časový rozsah poskytování služeb
-
Terénní
-
Úterý : 08:00-16:00 - od 12 - 13 h přestávka Čtvrtek : 08:00-16:00 - od 12 - 13 h přestávka
-
-
Ambulantní
-
Středa : 08:00-17:00 - od 12 - 13 h přestávka Pondělí : 08:00-17:00 - od 12 - 13 h přestávka
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBAFakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
ANOPracoviště se nachází v 1. patře budovy. Přístup je plně bezbariérový (rampa, výtah). Bezbariérový je i z hlediska osob se zrakovým postižením (akustický orientační majáček, hmatové označení zvonku).
Název poskytovatele
TyfloCentrum Hradec Králové, o. p. s.
IČ poskytovatele
25975498
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Okružní 1135,50003 Hradec Králové
- Telefon: 739 578 880
- E-mail: dagmar.balcarova@tyflocentrum-hk.cz
- Web: http://www.tyflocentrum-hk.cz