Podporované zaměstnávání, § 70 - Sociální rehabilitace

Služba naplňuje potřebu:
  • Aktivizovat, posílit, najít vlastní schopnosti
  • Podpořit při hospodaření s penězi a zajištění chodu domácnosti

Území, na kterém je služba poskytována

Ambulantní / Terénní: Náchod, Rychnov nad Kněžnou

Komu je služba určena

  • Osoby se zdravotním postižením

Věkové skupiny

  • 19_64 let

Kontaktní údaje na službu

  • Identifikátor sociální služby: 4885366
  • Druh sociální služby: § 70 - Sociální rehabilitace
  • Adresa: Strnadova 48,54701 Náchod
  • Telefon: 774 976 993
  • E-mail: lucie.sedlackova@aspektzs.cz
  • Web: www.aspektzs.cz

Další adresy služby

  • Adresa: Panská 1492,51601 Rychnov nad Kněžnou

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Služba je určena pro osoby, kteří mají dlouhodobé zdravotní potíže a mají tak problém najít a udržet si práci, nebo mají specifické vzdělávací potřeby a před sebou ukončení školy a začleňování se do světa práce. Konkrétně je služba určena pro:

  • osoby s chronickým duševním onemocněním,
  • osoby s chronickým onemocněním,
  • osoby s jiným zdravotním postižením,
  • osoby se zdravotním postižením.

Věková skupina:

  • osoby ve věku od 16 let do 65 let.

Působnost v okresech:

  • Náchod
  • Rychnov nad Kněžnou

2. Smysl, poslání a cíl služby

Podporované zaměstnávání je osvědčená, efektivní a komplexní služba, která navazuje na existující sociální služby. Součástí služby je i příprava na přechod mladého člověka ze světa školy do světa práce. V regionu, kromě Aspektu, neexistuje jiný poskytovatel služby podporovaného zaměstnávání pro lidi se zdravotním postižením, tzn., neexistuje žádná komplexní služba. Aspekt má více než sedmileté zkušenosti s poskytováním služby Podporované zaměstnávání v okresech Náchod, Rychnov nad Kněžnou a Hradec Králové a disponuje týmem zkušených konzultantů a metodiků, kteří se v této oblasti průběžně vzdělávají.

Cíle služby podporované zaměstnávání:

  • sociální začlenění,
  • osamostatnění od ústavní péče a zajištění navazujících služeb,
  • usnadnění přechodu ze školy do světa práce,
  • zajištění služeb, které podpoří začlenění cílové skupiny do jejich přirozeného prostředí,
  • snižování závislosti na sociálních službách,
  • zapojení a fungování na otevřeném trhu práce nalezením a udržením placené práce s důrazem na zohlednění jejich dovedností, schopností a zdravotního stavu a
  • rozvoj dovedností a schopností souvisejících s pracovním uplatněním a rozhodování se o pracovní oblasti svého života.

3. Nabízené činnosti

Vazba sociální služby na přirozené sociální prostředí uživatele:

Služba je primárně ambulantní. V případě, kdy se jezdí za klienty do ústavů, dále při setkávání se zaměstnavateli, při podpoře na pracovišti a dalších aktivitách v přirozeném prostředí, je služba terénní. Schůzky s pracovní/m konzultantem/kou se mohou konat i v místě pobytu klient/ky, a to v případě, kdy je to méně nákladné a organizačně snadnější. Nebo klienti v doprovodu pracovního konzultanta/tky docházejí na pracoviště, nebo za podpory asistent/ky pracují na pracovišti, nebo pracují na pracovišti bez přímé podpory asistent/ky, přičemž podpora je poskytována nárazově v případě potřeby osobně na pracovišti či v rámci osobní schůzky, nebo telefonicky či elektronicky.

Klienti jsou podporováni v tom, aby si našli a udrželi práci a zvládali ji s pomocí přirozeného okolí, tj. kolegů na pracovišti, rodiny a přátel. Cílem je, aby se klient postupně zcela obešel bez pomoci poskytovatele služeb a začlenil se mezi běžnou pracující populaci. Postupujeme co nejefektivněji, aby byl klient co nejrychleji integrován a osamostatněn od služby. Proto využíváme nejen Metodiku podporovaného zaměstnávání, ale i nové moderní poradenské přístupy, například sociodynamický, díky kterému je s klientem řešeno to, co skutečně potřebuje on, nikoliv co potřebuje poskytovatel služby, a to v kontextu jeho individuálních životních podmínek a možností. Využívány jsou i další přístupy (strategie Trona Inglara), různé techniky (vizualizační, prostorově dynamické, apod.) a zkušenosti jiných poskytovatelů podporovaného zaměstnávání v rámci sociálních služeb z jiných krajů.

Služba je poskytována i terénní formou v přirozeném prostředí uživatele, což jsou především ústavy sociální péče/domovy a speciální školy, kdy je uživatel zvyklý na tamní prostředí. Díky nalezení pracovního uplatnění se zvětšuje samostatnost uživatele i tak, že dochází ke snížení finanční závislosti na sociálních dávkách (např. dávky hmotné nouze, příspěvek na péči, příspěvek na bydlení).  Tento stav a přímá spolupráce poskytovatele s ústavy sociální péče vede k vymanění uživatele ze stereotypů ústavní péče, kdy dochází k socializaci v pracovním prostředí, resp. integraci do společnosti, následně se řeší možnost většího osamostatnění díky chráněnému bydlení a posléze i díky běžnému bydlení.

Činnosti plánované služby:

  • úvodní schůzka se zájemcem - posouzení vhodnosti služby jak ze strany zájemce, (případně i rodinného příslušníka, klíčového pracovníka z jiné služby, opatrovníka apod.), tak ze strany poskytovatele,
  • mapování životního prostoru – zjištění výchozí situace, představy a přání klienta o budoucnosti, jeho schopnosti, možnosti, přirozené opory, aktuální míra začlenění a využití sociálních služeb, dovednosti,
  • pracovní diagnostika - ohodnocení vlastních dovedností,
  • individuální plán - cíle a kroky,
  • zajištění osobních podmínek - plánování a nácvik v oblasti organizace dne, zajištění nutných souvisejících činností, doprovod či nácvik při komunikace s úřady a dalšími institucemi, zřízení a obsluha účtu, práce s telefonem, práce na PC včetně zřízení a obsluhy emailového účtu,
  • nácvik vyhledávání pracovních příležitostí - na internetu, z novinové inzerce, veřejných vývěsek,
  • nácvik rozpoznávání vhodných pracovních nabídek, vyhodnocení rizik z neseriózních nabídek,
  • nácvik orientování se v pracovně-právních vztazích,
  • nácvik porozumění terminologii pracovního trhu,
  • nácvik psaní životopisu, motivačního dopisu, průvodního dopisu,
  • nácvik korespondence se zaměstnavatelem – psaní dopisů, e-mailová komunikace,
  • nácvik telefonické komunikace se zaměstnavatelem,
  • nácvik osobního oslovení zaměstnavatele,
  • nácvik pohovoru se zaměstnavatelem,
  • nácvik cestování do práce a z práce včetně samostatného pohybu, orientace na ulici, cestování veřejnou dopravou, orientace v budovách,
  • nácvik pracovních dovedností a zajišťování praxí,
  • poradenství a nácvik dodržování základní hygieny, péče o oděv a jeho vhodný výběr,
  • nácvik obsluhy běžných přístrojů v kuchyňkách – čaj, káva, mikrovlnná trouba,
  • nácvik úklidu pracoviště,
  • příprava na zvládnutí krizových situací v zaměstnání, hledání přirozených opor na pracovišti,
  • podpora při jednání se zaměstnavateli a vyjednávání podmínek se zaměstnavateli,
  • podpora po uzavření pracovně - právního vztahu formou poradenství či asistence na pracovišti,
  • podpora a nácvik při zajišťování a kontaktování návazných služeb - běžných služeb, zdravotních i sociálních, úřadů,
  • pomoc při získávání informací pro rozhodování - např. možnost náhledů a praxí při rozhodování o možnostech pracovního uplatnění,
  • podpora a nácvik při zajišťování splnění podmínek pro nástup do zaměstnání jako je výpisu z rejstříku trestů apod.,
  • nácvik práce s rozhodováním, přebíráním zodpovědnosti za svůj život,
  • podpora při zjišťování poradenství o práv a povinností při využívání služeb i při dalším fungování v přirozeném prostředí – mobilní operátoři, úřady práce, OSSZ.

4. Specifika služby

Základní principy služby Podporované zaměstnávání:

  • dosažení samostatnosti a soběstačnosti osob s chronickým duševním onemocněním, osob s jiným zdravotním postižením, osob s kombinovaným postižením, osob s mentálním postižením, osob s tělesným postižením,
  • rozvojem jejich schopností a dovedností vedoucích k uplatnění na pracovním trhu,
  • posilováním pracovních návyků,
  • nácvik výkonu běžných, pro včlenění do pracovního života nezbytných činností individualizovaným způsobem využívajícím jejich schopností, potenciálů a kompetencí.

Zásadní pro začlenění do běžného života je nalezení pracovního uplatnění. Díky práci dochází ke zlepšení finanční situace, která vede k větší samostatnosti daných osob. Mohou si dovolit platit bydlení mimo ústavní péči a chráněné byty. To znamená, že aktivity vedoucí k nalezení pracovního uplatnění přispívají ke snížení závislosti na sociálních službách.

Kromě zlepšení finanční situace má nalezení zaměstnání pozitivní vliv na vlastní sebehodnocení, přináší pocit seberealizace a celkově zlepšuje jeho psychický stav. Zapojení do pracovního kolektivu také přirozeně rozšiřuje síť sociálních kontaktů.

Nedílnou součástí procesu osamostatňování klientů je pomoc a podpora přirozenému prostředí, ve kterém se klient bude pohybovat. Cílem je, aby se klient obešel bez služby a pomoc a podpora se postupně přesunula na osoby z přirozeného prostředí, ve kterém se klient bude nově nacházet, tj. na spolupracovníky na pracovišti, rodinu, sousedy.

Minimalizace důsledků – když je osoba z cílové skupiny vyloučena kvůli tomu, že je dlouhodobě bez práce a začne s Aspektem spolupracovat, pracuje se nejen na eliminaci této zásadní příčiny, tj. dlouhodobé nezaměstnanosti, ale zároveň díky ní rozvíjí své dovednosti a schopnosti tak, aby podpory Aspektu v budoucnu nemusela využít. Jedná se o službu dočasnou (maximálně 2 roky, v odůvodněných případech 3 roky), tudíž velmi efektivní. Navíc klient se v rámci služby učí dovednostem, které může využít v budoucnosti, pokud by se snad dostal do obdobné situace a hledal by uplatnění.

Časový rozsah poskytování služeb

  • Ambulantní
    • Úterý  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Středa  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Pondělí  :  08:00-14:00  -  14:00 - 17:00 dle individuální dohody
      Čtvrtek  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Pátek  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
  •  
  • Terénní
    • Úterý  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Středa  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Pondělí  :  08:00-17:00  -  od 14:00 do 17:00 dle individuální dohody
      Čtvrtek  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
      Pátek  :  08:00-17:00  -  dle individuální dohody
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Služba je bezplatná a účast v ní je dobrovolná.

Fakultativní činnost

NE

Architektonická bezbariérovost

ANO

V Náchodě sídlíme ve druhém patře administrativní budovy s výtahem.

Rychnovská kancelář je rovněž ve druhém patře, které je dostupné výtahy.

Název poskytovatele

Aspekt z.s.

IČ poskytovatele

22729305

Kontaktní údaje na poskytovatele