Podporované zaměstnávání, § 70 - Sociální rehabilitace
- Aktivizovat, posílit, najít vlastní schopnosti
- Podpořit při hospodaření s penězi a zajištění chodu domácnosti
Území, na kterém je služba poskytována
Ambulantní / Terénní: Náchod, Rychnov nad Kněžnou
Komu je služba určena
- Osoby se zdravotním postižením
Věkové skupiny
- 19_64 let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 4885366
- Druh sociální služby: § 70 - Sociální rehabilitace
- Adresa: Strnadova 48,54701 Náchod
- Telefon: 774 976 993
- E-mail: lucie.sedlackova@aspektzs.cz
- Web: www.aspektzs.cz
Další adresy služby
- Adresa: Panská 1492,51601 Rychnov nad Kněžnou
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Služba je určena pro osoby, kteří mají dlouhodobé zdravotní potíže a mají tak problém najít a udržet si práci, nebo mají specifické vzdělávací potřeby a před sebou ukončení školy a začleňování se do světa práce. Konkrétně je služba určena pro:
- osoby s chronickým duševním onemocněním,
- osoby s chronickým onemocněním,
- osoby s jiným zdravotním postižením,
- osoby se zdravotním postižením.
Věková skupina:
- osoby ve věku od 16 let do 65 let.
Působnost v okresech:
- Náchod
- Rychnov nad Kněžnou
2. Smysl, poslání a cíl služby
Podporované zaměstnávání je osvědčená, efektivní a komplexní služba, která navazuje na existující sociální služby. Součástí služby je i příprava na přechod mladého člověka ze světa školy do světa práce. V regionu, kromě Aspektu, neexistuje jiný poskytovatel služby podporovaného zaměstnávání pro lidi se zdravotním postižením, tzn., neexistuje žádná komplexní služba. Aspekt má více než sedmileté zkušenosti s poskytováním služby Podporované zaměstnávání v okresech Náchod, Rychnov nad Kněžnou a Hradec Králové a disponuje týmem zkušených konzultantů a metodiků, kteří se v této oblasti průběžně vzdělávají.
Cíle služby podporované zaměstnávání:
- sociální začlenění,
- osamostatnění od ústavní péče a zajištění navazujících služeb,
- usnadnění přechodu ze školy do světa práce,
- zajištění služeb, které podpoří začlenění cílové skupiny do jejich přirozeného prostředí,
- snižování závislosti na sociálních službách,
- zapojení a fungování na otevřeném trhu práce nalezením a udržením placené práce s důrazem na zohlednění jejich dovedností, schopností a zdravotního stavu a
- rozvoj dovedností a schopností souvisejících s pracovním uplatněním a rozhodování se o pracovní oblasti svého života.
3. Nabízené činnosti
Vazba sociální služby na přirozené sociální prostředí uživatele:
Služba je primárně ambulantní. V případě, kdy se jezdí za klienty do ústavů, dále při setkávání se zaměstnavateli, při podpoře na pracovišti a dalších aktivitách v přirozeném prostředí, je služba terénní. Schůzky s pracovní/m konzultantem/kou se mohou konat i v místě pobytu klient/ky, a to v případě, kdy je to méně nákladné a organizačně snadnější. Nebo klienti v doprovodu pracovního konzultanta/tky docházejí na pracoviště, nebo za podpory asistent/ky pracují na pracovišti, nebo pracují na pracovišti bez přímé podpory asistent/ky, přičemž podpora je poskytována nárazově v případě potřeby osobně na pracovišti či v rámci osobní schůzky, nebo telefonicky či elektronicky.
Klienti jsou podporováni v tom, aby si našli a udrželi práci a zvládali ji s pomocí přirozeného okolí, tj. kolegů na pracovišti, rodiny a přátel. Cílem je, aby se klient postupně zcela obešel bez pomoci poskytovatele služeb a začlenil se mezi běžnou pracující populaci. Postupujeme co nejefektivněji, aby byl klient co nejrychleji integrován a osamostatněn od služby. Proto využíváme nejen Metodiku podporovaného zaměstnávání, ale i nové moderní poradenské přístupy, například sociodynamický, díky kterému je s klientem řešeno to, co skutečně potřebuje on, nikoliv co potřebuje poskytovatel služby, a to v kontextu jeho individuálních životních podmínek a možností. Využívány jsou i další přístupy (strategie Trona Inglara), různé techniky (vizualizační, prostorově dynamické, apod.) a zkušenosti jiných poskytovatelů podporovaného zaměstnávání v rámci sociálních služeb z jiných krajů.
Služba je poskytována i terénní formou v přirozeném prostředí uživatele, což jsou především ústavy sociální péče/domovy a speciální školy, kdy je uživatel zvyklý na tamní prostředí. Díky nalezení pracovního uplatnění se zvětšuje samostatnost uživatele i tak, že dochází ke snížení finanční závislosti na sociálních dávkách (např. dávky hmotné nouze, příspěvek na péči, příspěvek na bydlení). Tento stav a přímá spolupráce poskytovatele s ústavy sociální péče vede k vymanění uživatele ze stereotypů ústavní péče, kdy dochází k socializaci v pracovním prostředí, resp. integraci do společnosti, následně se řeší možnost většího osamostatnění díky chráněnému bydlení a posléze i díky běžnému bydlení.
Činnosti plánované služby:
- úvodní schůzka se zájemcem - posouzení vhodnosti služby jak ze strany zájemce, (případně i rodinného příslušníka, klíčového pracovníka z jiné služby, opatrovníka apod.), tak ze strany poskytovatele,
- mapování životního prostoru – zjištění výchozí situace, představy a přání klienta o budoucnosti, jeho schopnosti, možnosti, přirozené opory, aktuální míra začlenění a využití sociálních služeb, dovednosti,
- pracovní diagnostika - ohodnocení vlastních dovedností,
- individuální plán - cíle a kroky,
- zajištění osobních podmínek - plánování a nácvik v oblasti organizace dne, zajištění nutných souvisejících činností, doprovod či nácvik při komunikace s úřady a dalšími institucemi, zřízení a obsluha účtu, práce s telefonem, práce na PC včetně zřízení a obsluhy emailového účtu,
- nácvik vyhledávání pracovních příležitostí - na internetu, z novinové inzerce, veřejných vývěsek,
- nácvik rozpoznávání vhodných pracovních nabídek, vyhodnocení rizik z neseriózních nabídek,
- nácvik orientování se v pracovně-právních vztazích,
- nácvik porozumění terminologii pracovního trhu,
- nácvik psaní životopisu, motivačního dopisu, průvodního dopisu,
- nácvik korespondence se zaměstnavatelem – psaní dopisů, e-mailová komunikace,
- nácvik telefonické komunikace se zaměstnavatelem,
- nácvik osobního oslovení zaměstnavatele,
- nácvik pohovoru se zaměstnavatelem,
- nácvik cestování do práce a z práce včetně samostatného pohybu, orientace na ulici, cestování veřejnou dopravou, orientace v budovách,
- nácvik pracovních dovedností a zajišťování praxí,
- poradenství a nácvik dodržování základní hygieny, péče o oděv a jeho vhodný výběr,
- nácvik obsluhy běžných přístrojů v kuchyňkách – čaj, káva, mikrovlnná trouba,
- nácvik úklidu pracoviště,
- příprava na zvládnutí krizových situací v zaměstnání, hledání přirozených opor na pracovišti,
- podpora při jednání se zaměstnavateli a vyjednávání podmínek se zaměstnavateli,
- podpora po uzavření pracovně - právního vztahu formou poradenství či asistence na pracovišti,
- podpora a nácvik při zajišťování a kontaktování návazných služeb - běžných služeb, zdravotních i sociálních, úřadů,
- pomoc při získávání informací pro rozhodování - např. možnost náhledů a praxí při rozhodování o možnostech pracovního uplatnění,
- podpora a nácvik při zajišťování splnění podmínek pro nástup do zaměstnání jako je výpisu z rejstříku trestů apod.,
- nácvik práce s rozhodováním, přebíráním zodpovědnosti za svůj život,
- podpora při zjišťování poradenství o práv a povinností při využívání služeb i při dalším fungování v přirozeném prostředí – mobilní operátoři, úřady práce, OSSZ.
4. Specifika služby
Základní principy služby Podporované zaměstnávání:
- dosažení samostatnosti a soběstačnosti osob s chronickým duševním onemocněním, osob s jiným zdravotním postižením, osob s kombinovaným postižením, osob s mentálním postižením, osob s tělesným postižením,
- rozvojem jejich schopností a dovedností vedoucích k uplatnění na pracovním trhu,
- posilováním pracovních návyků,
- nácvik výkonu běžných, pro včlenění do pracovního života nezbytných činností individualizovaným způsobem využívajícím jejich schopností, potenciálů a kompetencí.
Zásadní pro začlenění do běžného života je nalezení pracovního uplatnění. Díky práci dochází ke zlepšení finanční situace, která vede k větší samostatnosti daných osob. Mohou si dovolit platit bydlení mimo ústavní péči a chráněné byty. To znamená, že aktivity vedoucí k nalezení pracovního uplatnění přispívají ke snížení závislosti na sociálních službách.
Kromě zlepšení finanční situace má nalezení zaměstnání pozitivní vliv na vlastní sebehodnocení, přináší pocit seberealizace a celkově zlepšuje jeho psychický stav. Zapojení do pracovního kolektivu také přirozeně rozšiřuje síť sociálních kontaktů.
Nedílnou součástí procesu osamostatňování klientů je pomoc a podpora přirozenému prostředí, ve kterém se klient bude pohybovat. Cílem je, aby se klient obešel bez služby a pomoc a podpora se postupně přesunula na osoby z přirozeného prostředí, ve kterém se klient bude nově nacházet, tj. na spolupracovníky na pracovišti, rodinu, sousedy.
Minimalizace důsledků – když je osoba z cílové skupiny vyloučena kvůli tomu, že je dlouhodobě bez práce a začne s Aspektem spolupracovat, pracuje se nejen na eliminaci této zásadní příčiny, tj. dlouhodobé nezaměstnanosti, ale zároveň díky ní rozvíjí své dovednosti a schopnosti tak, aby podpory Aspektu v budoucnu nemusela využít. Jedná se o službu dočasnou (maximálně 2 roky, v odůvodněných případech 3 roky), tudíž velmi efektivní. Navíc klient se v rámci služby učí dovednostem, které může využít v budoucnosti, pokud by se snad dostal do obdobné situace a hledal by uplatnění.
Časový rozsah poskytování služeb
-
Ambulantní
-
Úterý : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Středa : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Pondělí : 08:00-14:00 - 14:00 - 17:00 dle individuální dohody Čtvrtek : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Pátek : 08:00-17:00 - dle individuální dohody
-
-
Terénní
-
Úterý : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Středa : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Pondělí : 08:00-17:00 - od 14:00 do 17:00 dle individuální dohody Čtvrtek : 08:00-17:00 - dle individuální dohody Pátek : 08:00-17:00 - dle individuální dohody
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBASlužba je bezplatná a účast v ní je dobrovolná.
Fakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
ANOV Náchodě sídlíme ve druhém patře administrativní budovy s výtahem.
Rychnovská kancelář je rovněž ve druhém patře, které je dostupné výtahy.
Název poskytovatele
Aspekt z.s.
IČ poskytovatele
22729305
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Strnadova 48,54701 Náchod
- Telefon: 774120712
- E-mail: lucie.sedlackova@aspektzs.cz
- Web: www.aspektzs.cz