Pečovatelská služba Žacléř, § 40 - Pečovatelská služba

Služba naplňuje potřebu:
  • Dovézt, připravit jídlo
  • Zajistit hygienu a podmínky pro hygienu
  • Pomoci s nákupy
  • Dohled během dne
  • Doprovod
  • Pomoci s úklidem bytu a praním
  • Pomoci s oblékáním
  • Pomoc při jednání s úřady a institucemi
  • Dopravu v případě omezené hybnosti

Území, na kterém je služba poskytována

Terénní / Ambulantní: Žacléř

Komu je služba určena

  • Osoby s chrnonickým onemocnění
  • Osoby ohrožené sociálním vyloučením z důvodu věku (senioři)
  • Osoby se zdravotním postižením
  • Osoby s chronickým duševním onemocněním

Věkové skupiny

  • 19+ let

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Služba je poskytována občanům, kteří vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nebo věku potřebují pomoc a péči druhé osoby a tuto pomoc jim nemohou, nechtějí nebo neumí zajistit rodinní příslušníci.

Cílová skupina:

  • senioři, kteří dosáhli věku rozhodného pro přiznání starobního důchodu a jsou částečně samostatní, ale potřebují pomoc druhé osoby a tuto pomoc jim nemohou zajistit jejich blízké osoby
  • osoby s chronickým onemocněním
  • osoby s tělesným postižením
  • osoby se zdravotním postižením
  •  
  • Vyloučené skupiny obyvatel:

             osoby soběstačné

osoby, které nejsou v nepříznivé sociální situaci

             osoby, které nežijí v mikroregionu Žacléř

 

2. Smysl, poslání a cíl služby

Posláním Pečovatelské služby Žacléř je zajištění péče o občana spádového území (mikroregion Žacléřsko).  Umožnit uživatelům prostřednictvím naší podpory, zůstat co nejdéle ve svém domácím prostředí, podporovat samostatný a nezávislý způsob života v domácnosti uživatele, dle svých individuálních plánů. Tím je naší cílové skupině kompenzována jejich snížená soběstačnost, prodlužováno období jejich relativně nezávislého života v prostředí, které je jim vlastní, uprostřed svých přátel a rodiny. Touto péčí se oddaluje nutnost ústavního zaopatření.

Cíle služby:

  • podpora rozvoje nebo i zachování částečné soběstačnosti uživatele po co nejdelší dobu, aby nemusel odcházet do ústavního zařízení,
  • umožnit integraci uživatelů tak, aby mohli být i nadále součástí původních vztahů a prostředí, být jím nápomocni v péči o domácnost a osobní hygienu.
  • spolupracovat s dalšími organizacemi a úřady, jejichž odborná pomoc pomáhá k zlepšení situace uživatele,

3. Nabízené činnosti

Rozsah a obsah poskytovaných služeb vychází z individuálních potřeb klientů a řídí se § 40 zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách.

Služba obsahuje tyto základní činnosti:

         a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

         b) pomoc při osobní hygieně, 

        c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,

         d) pomoc při zajištění chodu domácnosti,

         e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.

Služba je zajišťována kvalifikovanými pracovníky. Pravidla poskytování služby jsou uvedena ve vnitřních metodikách, směrnicích organizace a ve vnitřních pravidlech pro poskytování pečovatelské služby, která zájemce obdrží před sjednáním pečovatelské služby.

 Základní sociální poradenství:

Poradenství je poskytováno b e z p l a t n ě. Je zaměřeno na osoby, které se dostaly do tíživé životní situace, spadají do cílové skupiny Pečovatelské služby  Města Žacléře a potřebují se zorientovat v možnostech, jak nastalou situaci řešit.

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:

a) pomoc a podpora při podávání jídla a pití

b) pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek

c) pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru

d) pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

 Pomoc při osobní hygieně :

a) pomoc při úkonech osobní hygieny

      -     celková koupel v domácnosti nebo ve středisku osobní hygieny

      -      osobní hygiena na lůžku či u umyvadla

  •  péče o ústní dutinu, případně zubní protézu

          -     pomoc při použití WC

          -     promazání určitých částí těla emulzí vedoucí k prokrvení

          -     mytí vlasů, sušení

          -     výměna plenkových kalhotek

          -     prevence opruzenin a proleženin

     

    Koupel v domácnosti je zajišťována pouze za předpokladu, že jsou pro ni utvořeny vhodné podmínky - např. sprchový kout, zvedací zařízení do vany, dostatek místa.

    Hygienické prostředky sloužící k osobní hygieně uživatele je povinen si zajistit uživatel na své náklady.

    Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy:

    a) dovoz nebo donáška jídla                      

    b) pomoc při přípravě jídla a pití             

    c) příprava a podání jídla a pití                

  • naservírování jídla z jídlonosiče na talíř, případně jeho ohřev v mikrovlnné troubě či   

          na sporáku

    -     umytí jídlonosiče, úklid stolu a nádobí po jídle v domácnosti uživatele PS

     

    Suroviny na přípravu jídla a pití je povinen zajistit uživatel na vlastní náklady. Příprava jídla a pití se provádí v domácnosti uživatele.

    Pomoc při zajištění chodu domácnosti:

    a) běžný úklid a údržba domácnosti -pravidelná běžná údržba domácnosti

    b) údržba domácích spotřebičů                 

    c) pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezónního úklidu včetně    

        mytí oken, úklidu po malování              

    Úklid se týká pouze prostor, které uživatel fakticky obývá, tzn. neuklízí se celý dům, pokud uživatel evidentně bydlí např. ve dvou místnostech s příslušenstvím.

    Čistící a úklidové prostředky je uživatel povinen zajistit si na vlastní náklady.

    Při úklidu domácnosti pečovatelka používá vysavač v majetku organizace PS, pokud se s uživatelem nedohodne jinak. Vysává se pouze na sucho. PS poskytuje praní koberců. Pokud je tento úkon poskytován více jak jednou pečovatelkou, hodinová sazba se násobí počtem pečovatelek, které současně úkon poskytují.

    d) donáška vody                              

    e)  topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení

Údržbu topných zařízení osobně neprovádíme, doporučujeme využít odborné služby 

(topenáři, kominíci).

f) běžné nákupy                                          

- pravidelné nákupy uživatelům PS pro vlastní potřebu (základní potraviny, ovoce,  

        zelenina, maso, uzenina, mycí a úklidové prostředky)                                                                                                                 

g)  velký nákup                                           

- jedná se například o velký týdenní nákup, předsváteční nákupy, nákup ošacení a nezbytného 

   vybavení domácnosti

h)   pochůzky                                                

     - zajištění léků u lékaře, vyzvednutí receptu od lékaře a léků z lékárny a donáška léků do 

       domácnosti uživatele

     - osobní objednání na vyšetření, zajištění nejrůznějších oprav, zajištění řemeslníků

     - vyřizování úředních záležitostí, styk s úřady, finančními domy, placení složenek na

        poště, vyzvednutí schránky, dovoz prádla, apod...

                                                                                                         

ch) praní a žehlení prádla uživatele v domácnosti          

  • vložení špinavého prádla do pračky
  • vyndání čistého prádla z pračky
  • pověšení vypraného prádla  (vše u uživatele v domácnosti)

 PS odveze zabalené prádlo do Žacléřské prádelny (prádelny p. Sychry) nebo prádelny 

 Rehamedicy  Žacléř. Platbu si hradí uživatelé dle jejich ceníku, PS přiveze vždy potvrzení.

 Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

a)  doprovázení (dovoz) k lékaři, na orgány  veřejné moci a instituce poskytující veřejné 

     služby a doprovázení zpět

     - jedná se dále o doprovody do Střediska osobní hygieny a za soukromými zájmy 

       (např. návštěva kostela, hřbitova, schůzky s vrstevníky…)

Kontakt se společenským prostředím je poskytován pomocí doprovázení uživatele pečovatelkou a znamená doprovod pěšky, služebním vozidlem PS, sanitním vozem jen ve výjimečných případech. Doprovod je vždy nutno nahlásit min. 2 pracovní dny před požadovaným dnem doprovodu z důvodu rozpisu služeb.

FAKULTATIVNÍ ÚKONY:

1.  Dohledy nad dospělým člověkem

Dohled nad dospělým člověkem se poskytuje v pracovní dny od 7.00 hodin do15 hodin, výjimečně o víkendech a svátcích za předpokladu, že to umožňuje provoz organizace. Dohledem se rozumí poskytnutí uživateli společnost na dobu, kdy je mimo domov osoba, která jinak o něho pečuje.

Pokud je třeba dohlédnout na uživatele, zda je v pořádku, a tento dohled není spojen s žádnými jinými úkony, poté tento dohled rovněž spadá pod tento úkon

2.  Dohled nad příjmem léků

 

3.  Doprava služebním vozidlem do Trutnova a zpět (pouze v souvislosti s doprovodem)     

     doprovázení (dovoz) k zubaři, na orgány veřejné správy a instituce poskytující  veřejné služby a zpět

Požadovanou dopravu je vždy nutno nahlásit min. týden před požadovaným dnem dopravy z důvodu rozpisu služeb.

odkaz na ceník za poskytované služby : www.zacler.cz - kolonka Pečovatelská služba Žacléř, konkrétně na: http://www.zacler.cz/mesto/pecovatelska-sluzba-zacler/

4. Specifika služby

 Zásady poskytování sociální služby:

  • Respektovat uživatele služby jako partnera a jedinečnou osobnost bez ohledu na jeho původ, rasu, barvu pleti, věk, sexuální orientaci, náboženské a politické přesvědčení
  • Vždy jednat s uživatelem tak, aby byla maximálně chráněna jeho důstojnost a lidská práva
  • Ke každému uživateli přistupovat individuálně
  • Chránit právo uživatele na soukromí a důvěrnost jeho sdělení
  • Dávat přednost profesionální odpovědnosti před soukromými zájmy a dbát na zvyšování prestiže      
  • Zaručovat ochranu osobních údajů uživatelů

 

 

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Úterý  :  7:00-15:00
      Středa  :  7:00-15:00
      Pondělí  :  7:00-15:00
      Čtvrtek  :  7:00-15:00
      Pátek  :  7:00-15:00
      Sobota  :  9:30-13:30
      Neděle  :  9:30-13:30
  •  
  • Ambulantní
    • Úterý  :  7:00-15:00
      Středa  :  7:00-15:00
      Pondělí  :  7:00-15:00
      Čtvrtek  :  7:00-15:00
      Pátek  :  7:00-15:00
  •  

Úhrada za služby

PLACENÁ SLUŽBA

Obecná pravidla:

  1. Ceník úhrad za úkony PS se řídí vyhláškou č. 505 ze dne 15.11.2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách,v platném znění.
  2. Hodinová částka je myšlena za poskytování níže uvedených úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění (cesta k uživateli atd.).
  3. Pokud poskytování úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.
  4. Cena oběda je účtována na základě platné dohody mezi poskytovatelem (stravovací provoz Rehamedica Žacléř). Uživatel PS je se současnou cenou oběda seznámen při objednávání stravy na další období na základě vystavené stvrzenky o počtu a ceně objednaného oběda. Uživatel PS si ponechá stvrzenku a stvrdí úhradu svým podpisem na hromadnou měsíční poukázku daného měsíce.
  5. Pokud pečovatelka při každodenní kontrole prázdných jídlonosičů uživatelů PS zjistí, že jídlonosič je nedostatečně umytý, je povinna zjednat nápravu a uživateli je za umytí jídlonosiče účtováno jako za úklid běžný. Jídlo se předává v termo jídlonosiči (ve vlastnictví PS Žacléř) v případě poškození uhradí uživatel částku 500. -Kč.
  6. odkaz na ceník za poskytované služby : www.zacler.cz - kolonka Pečovatelská služba Žacléř, konkrétně na: http://www.zacler.cz/mesto/pecovatelska-sluzba-zacler/

Fakultativní činnost

ANO

FAKULTATIVNÍ ÚKONY:

1.  Dohledy nad dospělým člověkem

Tento úkon je poskytován za             120,-- Kč / hod.  do 31. 1. 2023 , od  1.2.2023  změna na 130, --Kč/hod.

 

Dohled nad dospělým člověkem se poskytuje v pracovní dny od 6.30 hodin do15 hodin, výjimečně o víkendech a svátcích za předpokladu, že to umožňuje provoz organizace. Dohledem se rozumí poskytnutí uživateli společnost na dobu, kdy je mimo domov osoba, která jinak o něho pečuje.

Pokud je třeba dohlédnout na uživatele, zda je v pořádku, a tento dohled není spojen s žádnými jinými úkony, poté tento dohled rovněž spadá pod tento úkon

2.  Dohled nad příjmem léků

Tento úkon je poskytován za               120,-- Kč / hod. do 31. 1. 2023 , od  1.2.2023  změna na 130, --Kč/hod.

 

3.  Doprava služebním vozidlem do Trutnova a zpět (pouze v souvislosti s doprovodem)     

     doprovázení (dovoz) k zubaři, na orgány veřejné správy a instituce poskytující  veřejné služby a zpět

Požadovanou dopravu je vždy nutno nahlásit min. týden před požadovaným dnem dopravy z důvodu rozpisu služeb.

 

Tento úkon je poskytován za                    6,-Kč/km     

 

Architektonická bezbariérovost

ANO

Název poskytovatele

Pečovatelská služba Žacléř

IČ poskytovatele

64203450

Kontaktní údaje na poskytovatele