Pečovatelská služba, § 40 - Pečovatelská služba

Služba naplňuje potřebu:
  • Pomoc při jednání s úřady a institucemi
  • Dohled během dne
  • Dovézt, připravit jídlo
  • Pomoci s úklidem bytu a praním
  • Doprovod
  • Zajistit hygienu a podmínky pro hygienu
  • Pomoci s oblékáním
  • Pomoci s nákupy

Území, na kterém je služba poskytována

Terénní / Ambulantní: Vamberk

Komu je služba určena

  • Osoby ohrožené sociálním vyloučením z důvodu věku (senioři)
  • Osoby se zdravotním postižením

Věkové skupiny

  • 19+ let

Kontaktní údaje na službu

  • Identifikátor sociální služby: 9666094
  • Druh sociální služby: § 40 - Pečovatelská služba
  • Adresa: Jůnova 35,51754 Vamberk
  • Telefon: 494 541 547, 773 097 901
  • E-mail: pecovatelska.sluzba@vamberk.cz
  • Web: www.vamberk.cz

Další adresy služby

  • Adresa: Ústecká 139,51743 Potštejn

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Pečovatelská služba Vamberk poskytuje sociální služby sociálně potřebným seniorům a zdravotně postiženým občanům starším 18 let, kteří si nejsou schopni bez pomoci si zabezpečovat a uspokojovat základní životní potřeby, tj. stravu, úklid domácnosti, osobní hygienu, zajištění chodu domácnosti, využívání dalších veřejných služeb ve svém okolí. Nemají možnost využít veřejné ani vlastní zdroje ( rodinu ). Pečovatelská služba se poskytuje občanům v obcích Vamberk a Potštejn a občanům přidružených obcí Vamberka, kterými jsou Peklo nad Zdobnicí a Merklovice, dále pak spádovým obcím - Lhoty u Potštejna a Polom, a to v domácnosti občanů nebo ve Středisku osobní hygieny.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Poslání

Posláním pečovatelské služby je poskytovat sociální služby tak, aby mohli senioři a zdravotně postižení občané co nejdéle žít ve svém přirozeném prostředí, na které jsou zvyklí. Posláním pečovatelské služby je poskytovat služby tak, aby podporovaly občany při využívání veřejných služeb a pomáhaly předcházet sociálnímu vyloučení.

Cíle

Cílem zařízení je poskytovat sociální služby kvalitně, odborně, v souladu se zákony, tak aby byla řešena nepříznivá sociální situace uživatele služeb, tak aby mohl uživatel setrvávat ve svém přirozeném prostředí a nemusel měnit  své návyky.

 

3. Nabízené činnosti

Dovoz oběda

Garantovaný čas: pracovní dny pondělí až pátek v době mezi 10 – 13 hodinou

Obědy rozváží pečovatelská služba, autem Pečovatelské služby, od dodavatele. Klient má možnost výběru ze tří jídel. Pracovnice v sociálních službách rozdá jídelní lístky s výběrem jídla na následující týden,a zapíše, co si uživatel z nabízených jídel vybral. Obědy rozváží 1 pracovnice.

Město Vamberk se zavazuje poskytnout uživatelům pečovatelské služby k rozvozu oběda jídlonosiče, a to 2 na jednu osobu v terénu, 1 kus v DPS Vamberk.


Praní a žehlení prádla

Garantovaný čas: ve dnech pondělí až neděle, doba od převzetí prádla od klienta až po předání zpět klientovi do 10 pracovních dní

Uživatel prádlo donese do PS Vamberk, nebo si ho pečovatelka vyzvedne v domácnosti uživatele.

Prádlo lze prát v domácnosti uživatele, pokud má uživatel vhodné zařízení, přístroje a prostředky. 

 

Běžná údržba domácnosti

Garantovaný čas: pondělí až neděle, doba úklidu 30 minut

Úklid se provádí v domácnosti uživatele PS v prostorách, které prokazatelně užívá. Pečovatelská služba neuklízí půdy, sklepy, schodiště činžovních domů, dále také prostory, které využívá více obyvatel domu, kteří nejsou uživateli našich služeb. Pečovatelka se s uživatelem upřesní, co se bude uklízet a jakým způsobem, a požádá ho potřebné pomůcky a přípravky.   

Běžným úklidem domácnosti se považují tyto činnosti – mytí podlahy, zametání, mytí povrchu nábytku, utírání prachu, leštění nábytku, vysávání, mytí oken, nádobí, převlíkání a stlaní postele, mytí toalety, koupelny, zalévání květin, urovnávání obsahu skříní, klepání koberečků, dek, vynesení odpadků. Pečovatelská služba nedělá úklid po malování nebo stěhování.

Mytí oken se nesjednává jako samostatný úkon, provádí se zpravidla v rámci pravidelné běžné údržby domácnosti. Pracovník nejprve zjistí, zda je mytí oken v domácnosti uživatele pro pracovníka bezpečné, nehrozí-li mu vypadnutí z okna, / pokud není zajištěno dostatečné jištění proti vypadnutí z okna, službu může pracovník odmítnout a doporučit specializovanou firmu, která se čištěním oken zabývá/. Garantovaný čas: max. 4x do roka

Na některé úkony / např. čištění koberců, čalounění, úklid po malířích, mytí špatně dostupných oken / doporučujeme pozvat si dostupné existující specializované firmy. Tyto služby neposkytujeme.

 

Nákupy a pochůzky

Garantovaný čas: pondělí až pátek

Nakupujeme v prodejnách, obchodech, které jsou ve Vamberku. Pro uživatele Potštejna nakupujeme také v Potštejně.

 

Velký nákup

Velkým nákupem se rozumí nákup nad rozsah běžného nákupu, přičemž součet všech položek nákupu nesmí překročit hmotnost 10 kg, dále nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti, které pečovatelka bez obtíží unese.

 

Doprovod k lékaři, na instituce

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době 6,30 – 18,00 hodin, na dobu 2 hodiny, po předchozí včasné domluvě uživatele služby s pečovatelskou, nejméně dva dny předem

Pracovnice v sociálních službách doprovází uživatele služby k lékaři, nebo na úřad, na instituci je mu psychickou nebo i fyzickou oporou, podle potřeb uživatele

Tato služba musí být předem domluvena, nejméně dva dny předem, kvůli zastupitelnosti pracovníka v sociálních službách po dobu doprovázení uživatele na potřebné místo.

 

Pomoc a podpora při podávání jídla a pití

Garantovaný čas:pondělí až neděle

Pracovník v sociálních službách pomáhá uživateli při jídle a pití. K této službě jsou vázány tyto úkony:

  • podání jídla, pití
  • přenesení jídla a pití ke stolu
  • úprava polohy uživatele při konzumaci jídla
  • pomoc se stolováním – příprava prostírání, talíře, příborů, hrnku, či jiných pomůcek
  • otevření jídlonosiče, přendání jídla z jídlonosiče na talíř
  • dochucení jídla – podání soli, pepře, cukru či jiného dochucovacího přípravku
  • pomoc při samotném stravování - krmení uživatele na lůžku nebo stolu, podržet hrnek při pití, rozkrájet maso na menší kousky, dochutit jídlo

 

 Pomoc při přípravě jídla a pití

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Uživatel služby si připravuje jídlo a pití sám ve vlastní domácnosti z vlastních surovin. Pracovník v sociálních službách pomáhá uživateli při přípravě jídla nebo pití. Pomáhá mu při činnostech, které uživatel již nezvládá sám: 

  • krájení, řezání, loupání, strouhání, vážení, odměřování, mixování, míchání potravin
  • lití tekutin
  • obsluha vařiče, či trouby, varné konvice, mikrovlnné trouby, kuchyňského robotu
  • hlídání doby vaření nebo pečení, smažení

Pracovník v sociálních službách nezastupuje kuchaře !

 

Pomoc při oblékání a svlékání

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Do této služby počítáme tyto činnosti pracovníka v sociálních službách:

  • dohled nad správným vrstvením jednotlivých kusů oblečení / např. aby se nestalo, že si uživatel oblékne spodky na kalhoty /
  • pomoc při výběru oblečení podle počasí / např. aby si uživatel nebral zimní bundu v létě /
  • pomoc při výběru oblečení podle toho k jakému účelu slouží / např. uživatel, aby si nevzal noční košili na venkovní procházku /
  • pomoc při oblékání a svlékání / natáhnout kalhoty nebo punčochy, zapnout košili, podprsenku, zástěru, přetáhnout halenku nebo košilku přes hlavu, nazout boty, zavázat tkaničky, apod.
  • pomoc při nasazení nebo upnutí protézy apod.

 

Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Pracovník v sociálních službách pomáhá tím, že uživatele nasměruje správným směrem, otevírá a zavírá dveře, vysvětlí mu, kde se nachází, nebo ho doprovodí na místo, které uživatel hledá. Při doprovodu se klient pracovníka drží, nebo ho pracovník směruje pomocí pokynů.

Tato služba se nejčastěji poskytuje uživatelům služby, kteří mají potíže se zrakem, nebo bývají dezorientováni v důsledku nějaké nemoci, či stařecké zapomnětlivosti.

 

Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Tuto činnost vykonává 1 nebo 2 pracovnice v sociálních službách, záleží také na schopnostech a možnostech uživatele služby, zda je částečně nebo plně imobilní. Doporučuje se klientovi, aby měl vybavenou domácnost vhodnými pomůckami – např. dostatečně vysokou postel, vybavenou hrazdou, nebo polohovací lůžko. Postel by měla být přístupná ze tří stran. 

Nejsou-li pro tento úkon vytvořeny podmínky, pracovnice může tuto službu odmítnout.

 

Donáška vody

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Tento úkon je poskytován v případě náhradního zásobování vodou z důvodu havárie dodávky vody, nebo pokud není v domácnosti uživatele zaveden veřejný vodovod.

 

Topení v kamnech

Garantovaný čas: pondělí až neděle

Úkon zahrnuje donášku uhlí a dříví do bytu uživatele, nikoli skládání uhlí a sekání dříví.

 

Pomoc při osobní hygieně ve středisku osobní hygieny / SOH /

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době, doba koupele 30 minut

Pokud uživatel nemá doma ve svém bytě vhodné podmínky ke koupání /např. mu neteče teplá voda, nemá koupelnu, zdravotní důvody mu nedovolují zdolat různé překážky, nebo má v koupelně jiné bariéry/ může uživatel požádat o koupání v SOH.

S uživatelem domluvíme způsob dopravy do SOH.

S pečovatelkou se uživatel domluví, zda se bude koupat ve vaně se zvedákem nebo bez zvedáku, nebo se bude sprchovat ve stoje či na židli. Je nutné domluvit, jaké části těla bude chtít umýt a jakým způsobem.

Části těla, které si zvládne uživatel umýt sám, si bude mýt sám.

Uživatel poskytne pečovatelce potřebné prostředky – šampon na vlasy, sprchový gel nebo mýdlo, žínku, kartáč na mytí. Použije svůj ručník.   

 

Pomoc při osobní hygieně u uživatele doma

Garantovaný čas: pondělí až nedělek v pracovní době

Uživatel může požádat o koupel ve své domácnosti, pokud má k tomu vyhovující podmínky /aby byl zajištěn při koupeli prostor pro přístup pracovníka/. Používají se klientovi hygienické a kosmetické prostředky, žínka, ručník, hřeben.

Úkon zahrnuje: napuštění vany, podporu klientovi při vstupu a výstupu do/z vany či sprchového koutu, omytí klienta žínkou, mytí vlasů, pomoc při opláchnutí a osušení klienta, vypuštění vany.

U imobilních uživatel služby – mytí na lůžku.

 

Pomoc při základní péči o vlasy a nehty

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době

Úkon zahrnuje umytí, vysušení a učesání vlasů za použití hřebenu a fénu klienta (v SOH fénu pečovatelské služby).

U imobilních klientů využijeme nafukovací umyvadlo na mytí hlavy na lůžku. Chráníme lůžkoviny před promočením.

Základní péče o nehty zahrnuje běžné ostříhání a zapilování nehtů nástroji uživatele. 

 

Pomoc při použití WC

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době

Činnosti pracovníka:

  • pracovník pomůže se stažením osobního prádla
  • pracovník pomůže s odstraněním pleny nebo vložky
  • pracovník přidrží uživatele při usedání na mísu
  • po vykonání potřeby, uživateli pomůže s osobní hygienou, očištěním
  • pracovník pomůže uživateli při vstávání z toaletní mísy
  • pracovník pomůže s nasazením pleny, vložky, pokud ji uživatel používá
  • pracovník pomůže s oblékáním

Imobilní klienti se mohou vyprazdňovat na lůžku na podložní mísu, nebo na klozetové křeslo / pojízdné, nepojízdné /, které bývá umístěno u lůžka.

 

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době

Úkon zahrnuje činnosti zahrnující zprostředkování kontaktu s rodinou, přáteli, institucemi. Pečovatelka např. vytočí požadované telefonní číslo na telefonu uživatele, přečte uživateli SMS zprávu, pomůže se sepsáním dopisu, přečte novinové zprávy, pomůže vyplnit formulář, pomůže s objednáním léků u lékaře apod.

4. Specifika služby

     Zájemci o službu mohou získat základní informace na webových stránkách Pečovatelské služby www.ps.vamberk.cz  . Na institucích ve Vamberku, v Potštejně, jsou k dispozici informační letáky o pečovatelské službě. Zájemce o službu podává Návrh na zavedení pečovatelské služby, a to pracovníkovi pečovatelské služby,osobně, poštou nebo elektronickou poštou. Tiskopis obdrží v kanceláři vedoucí, nebo na již zmíněných webových stránkách. Obsahuje základní informace – jméno, příjmení, datum narození, kontaktktní údaje, soupis nabízených služeb. Po podání návrhu na zavedení služby následuje sociální šetření u zájemce o službu. Sociální pracovnice zjišťuje, jaká je nepříznivá sociální situace žadatele o službu, zda patří do naší cílové skupiny. Zjišťuje, kdo další mu pomáhá se zajišťováním svých základních potřeb, zda má ve svém okolí blízkém osoby, které mu mohou pomoci. Sociální pracovnice seznámí zájemce o službu s podmínkami, rozsahem nabízených služeb, se způsobem úhrady za poskytované služby. V písemné podobě je mu poskytnut ceník poskytovaných služeb a informace o podávání stížností, leták s kontakty na Pečovatelskou službu a základními informacemi o službě. Pokud se během vyjednávacího procesu obě strany dohodnou na poskytování služeb, sepíše sociální pracovníce prvotní osobní plán uživatele. O podmínkách poskytování služeb se uzavře písemná smlouva mezi organizací a uživatelem služby. Klíčový pracovník vypracuje s uživatelem služby osobní plán, ve kterém bude posána služba, tak jak se bude vykonávat u uživatele. Osobní plán je možné v průběhu poskytování služeb měnit, je vyhodnocován a aktualizován, je součástí osobního spisu uživatele.

Uživatel je informován o možnosti podávání stížností na kvalitu nebo způsob poskytování služeb. Uživatel má možnost spolurozhodovat o formě a průběhu, podmínkách, rozsahu poskytované služby. Jsou brány na vědomí jeho potřeby, připomínky, náměty. Může se kdykoliv rozhodnout poskytování služby změnit nebo ukončit.

     Zařízení podporuje uživatele služeb ve využívání veřejných i odborných služeb, na které jsou ve svém životě zvyklí. Služeb, které pomáhají udržet si nezávislost na poskytovaných sociálních službách.

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Pátek  :  06:30-18:30
      Pondělí  :  06:30-18:30
      Úterý  :  06:30-18:30
      Středa  :  06:30-18:30
      Čtvrtek  :  06:30-18:30
      Sobota  :  06:30-18:30
      Neděle  :  06:30-18:30
  •  
  • Ambulantní
    • Pátek  :  6:30-18:30
      Pondělí  :  6:30-18:30
      Úterý  :  6:30-18:30
      Středa  :  6:30-18:30
      Čtvrtek  :  6:30-18:30
      Sobota  :  6:30-18:30
      Neděle  :  6:30-18:30
  •  

Úhrada za služby

PLACENÁ SLUŽBA

 

Úhrady za poskytování pečovatelské služby

Za poskytování pečovatelské služby hradí osoby úhradu za základní činnosti v rozsahu stanoveném smlouvou.

 

VÝČET SLUŽEB POSKYTOVANÝCH PS

ÚHRADA

   

běžný úklid a údržba domácnosti

140 Kč/hod.

doprovod k lékaři, na instituce

140 Kč/hod.

donáška vody

140 Kč/hod.

dovoz oběda

30 Kč/úkon

koupel v domácnosti uživatele

140 Kč/hod.

koupel ve středisku osobní hygieny

140 Kč/hod.

praní a žehlení prádla

             90 Kč/kg

praní prádla

             70 Kč/kg

žehlení prádla

             70 Kč/kg

běžné nákupy a pochůzky

140 Kč/hod.

pomoc a podpora při podávání jídla a pití

140 Kč/hod.

pomoc při oblékání a svlékání

140 Kč/hod.

pomoc při pohybu ve vnitřním prostoru

140 Kč/hod.

pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

140 Kč/hod.

pomoc při základní péči o vlasy a nehty

140 Kč/hod.

pomoc při úkonech osobní hygieny

140 Kč/hod.

pomoc při použití WC

140 Kč/hod.

pomoc při přípravě jídla a pití

140 Kč/hod.

příprava a podání jídla a pití

140 Kč/hod.

topení v kamnech

140 Kč/hod.

velký nákup, např. týdenní, nákup ošacení

145 Kč/úkon

a nezbytného vybavení domácnosti

zprostředkování kontaktu s institucemi

140 Kč/hod.

 

Fakultativní úkony PS:

 

 

dohled nad dodržováním léčebného režimu

150 Kč/hod.

dohled nad uživatelem

150 Kč/hod.

 

 

Úhrada za provedené služby je počítána podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění služby. Pokud netrvá 1 hodinu, výše úhrady se poměrně krátí. Úhrada je splatná do 20. dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byly služby poskytovány. Platba se provádí hotově, proti vydání pokladního dokladu, pracovníkovi v sociálních službách (pečovatelce) nebo vedoucí PS, nebo fakturou převodem na účet.

 

Pečovatelská služba se poskytuje bez úhrady:

  • účastníkům odboje / zákon č. 255/1946 Sb. /
  • osobám, které jsou účastny rehabilitace podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb., nebo u nichž bylo odsuzující soudní rozhodnutí pro trestné činy uvedené v § 2 zákona č. 119/1990 Sb., zrušeno přede dnem jeho účinnosti, anebo byly účastny rehabilitace podle § 22 písm. c) zákona č.82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci, jestliže neoprávněný výkon vazby nebo trestu odnětí svobody činil celkem alespoň 12 měsíců,
  • osobám, které byly zařazeny v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru, jestliže rozhodnutí o tomto zařazení bylo zrušeno podle § 17 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, anebo ve vojenském táboře nucených prací, jestliže rozkaz o jeho zařazení do tohoto tábora byl zrušen podle § 18 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb., ve znění zákona č. 267/1992 Sb. a zákona č. 78/1998 Sb., anebo v centralizačním klášteře s režimem obdobným táborům nucených prací, pokud celková doba pobytu v těchto zařízeních činila 12 měsíců,
  • pozůstalým manželům / manželkám / po osobách uvedených výše starším 70 let.

Ceník byl vytvořen v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Ceník je v platnosti od 1. 4. 2023.

Byl schválen na 10. zasedání Rady města Vamberk, dne 1. března 2023.



Více zde: https://psvamberk.webnode.cz/cenik-sluzeb/

Fakultativní činnost

ANO

Dohled nad uživatelem

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době

Pečovatelka navštíví uživatele dle dohody ve smluveném čase, aby dohlédla na uživatele a přesvědčila se, že uživatel nijak nestrádá, je v pořádku.

 

Dohled nad dodržováním léčebného režimu

Garantovaný čas: pondělí až neděle v pracovní době

Pracovnice dohlíží na podávání léku u uživatele, může mu pomoci při této činnosti:

- vyjme pilulky z balení, nebo z lékovky

- rozpůlí prášek pokud je to potřeba

- podá vodu na zapití léku

- pohlídá čas, kdy se lék bere 

Pracovník v sociálních službách uživateli léky nepodává!

 

Architektonická bezbariérovost

ANO

Název poskytovatele

Město Vamberk

IČ poskytovatele

00275492

Kontaktní údaje na poskytovatele