Domov důchodců Malá Čermná, § 49 - Domovy pro seniory

Služba naplňuje potřebu:
  • Dohled během dne
  • Pomoci s oblékáním
  • Zajistit hygienu a podmínky pro hygienu
  • Dovézt, připravit jídlo

Území, na kterém je služba poskytována

Pobytová: Náchod

  • Kapacita počet lůžek: 49

Komu je služba určena

  • Osoby ohrožené sociálním vyloučením z důvodu věku (senioři)

Věkové skupiny

  • 55+ let

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

V domově pro seniory poskytujeme pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby. Služba se poskytuje klientele popsané výše, tj. konkrétněji cílové skupině seniorů ve věku od 55 let s předpokládaným příspěvkem na péči (dle zák. č. 108/2006 Sb.) ve stupni I. a vyšším. Zařízení může vzhledem ke své kapacitě 53 lůžek a rozvrstvení pokojů poskytovat službu širokému spektru klientů od poměrně schopných vyžadujících pouze občasnou péči až po ty, kteří potřebují nepřetržitou ošetřovatelskou péči, jako jsou například: tělesně postižení senioři, senioři trpící demencí, senioři se zbytky zraku, sluchu, případně neslyšící, senioři zařazení do dispenzárního dialyzačního programu, senioři, trpící inkontinencí jakéhokoliv druhu a stupně, senioři se stomií (močovým nebo střevním vývodem), senioři vyživovaní žaludeční sondou, senioři zastupovaní zákonným zástupcem, opatrovníkem.

Důvodem k nepřijetí klienta může být z pohledu zařízení pokročilá zdravotní anamnéza, která vyžaduje nepřetržitou lékařskou péči, například podávání infuzí, nebo kdy zájemce o službu dle posouzení péče o vlastní osobu naše sociální služby nepotřebuje.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Naším posláním je dobře poskytovat sociální službu svým klientům.

Dobře znamená v souladu se zákony a dobrými mravy, ve standardní kvalitě a s kvalifikovanými a profesionálními pracovníky.

Poskytovat sociální službu znamená podporu, pomoc a péči lidem v nepříznivé sociální situaci spojenou s ubytováním v našem zařízení, a to službu co nejvíce zaměřenou individuálně, založenou na dohodě, v prostředí soukromém, neuniformovaném a důstojném.

Svým klientům znamená těm lidem, kterým jsme dle zákona oprávněni službu poskytovat a na něž jsme za pomoci komunitního plánu spádové oblasti cílově a cíleně zaměřeni.

Cílovou skupinou, které poskytujeme sociální službu, jsou klienti-senioři od 55 let výše, kteří mají sníženou soběstačnost, oslabení nebo ztrátu schopnosti zejména z důvodu věku a jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc, kterou nemůže poskytnout rodina nebo terénní služba. Službu neposkytujeme klientům nesplňujícím výše zmíněnou definici, dále klientům, kteří potřebují trvalý dohled, či pobyt na uzavřeném oddělení, či klientům, kteří potřebují lékařskou a zdravotnickou péči, kterou nejsme oprávněni, či schopni zajistit.

Cílem sociální služby pro uživatele-seniory je odborně a bezpečně poskytovat podporu, pomoc a péči lidem v nepříznivé sociální situaci spojenou s ubytováním v zařízení; takovou podporu, která umožňuje zachovat si v maximální míře svůj dosavadní způsob života, setkávat se svými blízkými a místní komunitou i mimo zařízení a využívat instituce poskytující služby veřejnosti.

Principy, z nichž vycházíme při poskytování služby, jsou samostatnost, důstojnost a svoboda, tedy vymezíme-li to rozsáhleji,

-      soulad se zákony a dobrými mravy,

-      zachování lidské důstojnosti a autonomie klientů, respekt k jejich názorům a rozhodnutím,

-      důsledné zajištění dodržování lidských a občanských práv a základních svobod člověka,

-      aktivní podpora, pomoc a péče,

-      aktivní motivace a rozvoj soběstačnosti klientů,

-      aktivní sociální poradenství,

-      služba v zájmu osob,

-      služba co nejvíce - zaměřená individuálně, založená na dohodě, v prostředí soukromém a neuniformovaném, ve standardní kvalitě a s kvalifikovanými a profesionálními pracovníky.

3. Nabízené činnosti

Poskytované služby

Ubytování

Nabízíme ubytování převážně ve dvoulůžkových a jednolůžkových pokojích. Každý pokoj je vybaven lůžkem, nočním stolkem, uzamykatelnou šatní skříní pro každého klienta, stolem, židlemi, poličkami, stropním světlem. Po dohodě se zařízením, a pokud to prostory dovolí, si může klient pokoj vybavit také vlastními bytovými doplňky (lednička, varná konvice, obrazy, televizní a rozhlasový přijímač, televizní stolek, křeslo apod.). Klient má vlastní klíč od pokoje. Pokud uživatel zažádá o přestěhování na jiný pokoj, vyhovíme, pokud to kapacitní a provozní podmínky dovolí. I když nejsme schopni zajistit 100% soukromí (vícelůžkové pokoje), snažíme se vyhovět požadavkům i přání klientů na ubytování. V nepřítomnosti klienta, nebo v případě jeho nesouhlasu, nesmí ani nejbližší příbuzní ani zaměstnanci domova jakkoli manipulovat s jeho věcmi.

Rozvrstvení pokojů: v I. podlaží 4 jednolůžkové, ve II. podlaží 5 jednolůžkových
 a 9 dvoulůžkových, ve III. podlaží 4 jednolůžkové a 10 dvoulůžkových.

V některých pokojích je místo standardního lůžka, lůžko ošetřovatelské. Poskytujeme lůžkoviny včetně povlečení.

Ubytování zahrnuje také topení, teplou a studenou vodu, elektrický proud, úklid, praní, drobné opravy ložního prádla, osobního prádla a ošacení, žehlení. Praní, žehlení a drobné opravy prádla zajišťuje prádelna přímo v budově. Sociální zařízení a koupelny jsou společné. Každý pokoj je vybaven umyvadlem.

Úklid pokoje (vytírání, utírání prachu, zalévání květin, apod.) se provádí každý den, či podle dohody s uklizečkou, či jiným personálem.

Společenská místnost s televizí se nachází ve všech poschodích, jídelna a knihovna s čítárnou v přízemí. K dispozici jsou dvě terasy, altán v přilehlém parku.

Přestěhování je možné jen se souhlasem daného klienta. Ve výjimečných případech (například: výrazné zhoršení zdravotního stavu, které nemá přechodný charakter a není možné zajistit na pokoji dostatečnou péči) je možné přestěhování na jiný pokoj. Takovéto stěhování považujeme za krajní řešení.

Na vícelůžkových pokojích je možnost vybavení pokoje vlastními věcmi omezena právy ostatních spolubydlících.

Strava

Klientům je nabízena celodenní strava, v podobě tří hlavních jídel (u diabetiků ještě jedné svačiny plus 2. večeře). Stravu podáváme jednotnou. Pitný režim (čaj a sodovka) je zajištěn po celý den.

Strava je svým složením, množstvím a úpravou přizpůsobena věku a zdravotnímu stavu klientů. Strava se připravuje ve vlastní kuchyni. V domově se připravuje také dietní strava. Dietní stravu (šetřící a diabetickou) ordinuje lékař a je na rozhodnutí klienta, avšak i v jeho zájmu, aby dietní stravování dodržoval. Tekutiny jsou zajišťovány celodenně a jsou umístěny ve společných prostorách zařízení.  Klienti se stravují v hlavní jídelně, ve společenských místnostech, nebo na pokojích.

Čas podávání stravy v domově: snídaně 7.45–9.00 hod., oběd 11.45–13.00 hod.,
večeře 17.00–18.00 hod. U diabetiků dopolední svačina v 10.00 hod., 2. večeře 20.00 hod.

Sociální služby

Jsou poskytovány na základě individuálního plánování. Individuální plán je zápisem naplánovaných služeb, které je třeba s ohledem na klientovy oprávněné potřeby poskytovat. Plán se aktualizuje, hodnotí, pracuje se s osobními cíly a potřebami klienta. Realizace je zaznamenávána do počítače. V počítači je také zaznamenáván průběh služby. Tyto záznamy slouží k předávání informací mezi pracovníky pečujícího personálu, důležitých k řádnému poskytování sociálních služeb.

K tomuto účelu je každému klientovi při nástupu do zařízení přidělen „klíčový pracovník,“ to je pracovník odpovědný za koordinaci a kvalitu služeb poskytovaných určitému klientovi.

Úkolem klíčového pracovníka je znát potřeby a zájmy klienta, vypracovávat jeho individuální plán, hájit jeho zájmy a práva. 

Při poskytování sociálních služeb se snažíme dodržovat zásady samostatnosti, důstojnosti a svobody. Úkony jsou vykonávány dle schopností klienta a možností našich služeb a jsou odstupňovány na podporu, pomoc, péči. Smyslem je činit klienta co nejméně závislého na našich službách.

Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

Toalety ráno – jsou úkony, které pomáhají klientovi s ranním vstáváním, hygienou, použitím inkontinenčních pomůcek, stlaním postele, převlékáním se z nočního oděvu, přemisťováním z postele.

Jídlo na pokoj, oddělení – klientům, kteří již nemohou dojít do společné jídelny v přízemí, se podává podle jejich schopností jídlo na oddělení, nebo pokoj.

Pomoc s jídlem, dokrmování, krmení, podávání pití  - pro klienty, kteří se nedokážou sami najíst, napít.

Pomoc s přemístěním, přesednutím, pohybem po pokoji, domově, polohování na posteli – pro klienty, kteří se nedokážou sami přemístit z postele na křeslo, špatně chodí, nebo se nedokážou otočit na posteli a hrozí jim proleženiny.

Pomoc při potřebě na WC  - jedná se hlavně o pomoc při používání kalícího křesla „gramofonu“ u klientů, kteří nejsou inkontinentní, nebo jen částečně a dokážou si o pomoc říct (použít signalizační zařízení).

Toalety večer – jsou úkony, které pomáhají klientovi s nočním uleháním, hygienou, použitím inkontinenčních pomůcek, rozestláním postele, převlékáním se z denního oděvu, přemisťováním na postel.

Podávání pití, čaj v termosce, káva – pro klienty, kteří byli zvyklí pít čaj, kávu a nejsou schopni si sami tyto nápoje zabezpečit. Čaj se ráno nalije do termosky a přinese klientovi na pokoj, káva se připravuje jednou denně po obědě. 

Součástí hlavních jídel je podávání pití (hrnek s čajem, bílou kávou)

Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

Koupání, sprchování – minimálně 1x týdně se provádí koupání (sprchování). Klientům, kteří potřebují pomoc s koupáním (sprchováním) se pomáhá. Ostatní se mohou koupat nebo sprchovat sami. Klienti si mohou domluvit i častější koupání (sprchování).

Do služeb koupání také patří pomoc a dohled při oblékání a svlékání, mytí, vysoušení, česání vlasů, stříhání nehtů, holení, promazání kůže. Mýdla, sprchové gely, tělové krémy, pomůcky na holení a šampony si klienti opatřují sami.

Ošetřovatelská a lékařská péče

Domov poskytuje klientům ošetřovatelskou a fyzioterapeutickou péči včetně masážní a zajišťuje lékařskou péči. Ošetřovatelskou péči zajišťují všeobecné sestry 24 hodin denně. Fyzioterapeutická péče je poskytována ve všední dny od 8.00 do 14.30 a dle dohody.

Lékařskou péči zajišťuje praktický lékař, který dochází jednou týdně, zpravidla v úterý dopoledne a podle potřeby, nebo praktický lékař klienta.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Doprovod k lékaři – v případě, že klient není schopen zvládnout návštěvu lékaře sám a rodinní příslušníci v daný čas nemohou klienta doprovázet, zajistíme doprovod z řad pečujícího personálu.

Kadeřnice, pedikérka – v případě, že klient není schopen navštěvovat služby kadeřnice a pedikérky ve městě, může využit tyto služby v našem zařízení. Několikrát do roka k nám kadeřnice a pedikérka přijíždí.

Bohoslužby – v případě, že klient není schopen sám jezdit na bohoslužby, může využít tyto služby v našem zařízení. Naše zařízení navštěvuje katolický i evangelický kněz.

Jízda služebním autem do Hronova – při zajišťování nákupů pro klienty je možné využít tuto jízdu pro dopravu do Hronova a zpět. Tato jízda se uskutečňuje zpravidla jednou týdně.

Zprostředkování kontaktu telefonem, dopisem, e-mailem – klientům, kteří nezvládnou obsluhu mobilního telefonu, psaní dopisu, e-mailu sami, pomáhá pečující personál. Je možnost využít i volání telefonem z pevné linky. 

Sociálně terapeutické činnosti a aktivizační činnosti

Socioterapeutická skupina  - sociální pracovník vede zpravidla 2x týdně sezení, kterých se účastní klienti schopni skupinové komunikace. Cílem těchto sezení je psychosociální hygiena (odreagování se, vzpomínání, kulturní prožitek…).

Arteterapie - aktivizační pracovníci vedou 1x týdně skupinu klientů zajímajících se o výtvarnou činnost, výstavy v Galerii D, účast na výstavách mimo domov.

Zpěv s kytarou – sociální pracovník zpravidla jednou týdně zpívá s klienty za doprovodu kytary lidové písně.  Hraje se ve společných prostorech i individuálně na pokojích.

Vycházky  - rehabilitační pracovnice v případě pěkného počasí a dostatečného počtu personálu chodí s klienty na procházky po blízkém okolí.

Doprovod na terasu, zahradu – Klienti, kteří se sami nedostanou ven, odveze na jejich přání pečující personál na terasu, zahradu (za pěkného počasí).

Organizované výlety – Jedenkrát za rok se pořádá celodenní výlet autobusem.  Několikrát během roku se pořádají menší výlety po okolí autem a účastníme se akcí organizovaných jinými domovy (např.: sportovní hry, velikonoční a vánoční výstavy, plesy).

Kulturní akce – Každoročně se pořádá na zahradě zařízení Bartolomějská pouť ve spolupráci s městem Hronov, tato akce je otevřená pro veřejnost. Během roku se průběžně pořádají pro klienty zábavy, vystoupení dětí ze ZUŠ, opékání na zahradě.

Pracovníci nabízí klientům tyto aktivizační činnosti: rotoped, běžící pás, skupinové cvičení, individuální cvičení, procházky po okolí.

Léčebné cvičení a fyzikální terapie - provádí rehabilitační sestra dle doporučení ošetřujícího lékaře

Ergoterapie – klienti, kteří mají zájem, se mohou účastnit ergoterapie s rehabilitační sestrou (rehabilitace ruční prací,…)

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

Zajištění lékaře -  klient se při nástupu může rozhodnout, zda si ponechá svého ošetřujícího lékaře (v tomto případě si zajišťuje dopravu na vyšetření sám, příp. jeho rodina) nebo se zaregistruje u lékaře, který dochází  1x týdně do našeho zařízení.

Zajištění léků – klientovi, který si nedokáže sám zajistit léky (vyzvednutí v lékárně), může vrchní sestra zajistit jejich vyzvednutí. Naše zařízení spolupracuje s lékárnou v Hronově.

Zajištění pomůcek pro inkontinenci a zajištění kompenzačních pomůcek – klientovi, který si nedokáže zajistit sám tyto pomůcky, je může zajistit vrchní sestra.

Drobné nákupy – klientům, kteří nejsou schopni si zajistit nákupy sami (příp. jejich rodina), se drobné nákupy zajišťují zpravidla 1x týdně. Nakupuje se v Hronově zejména v potravinách, zelenině, drogerii a trafice.

Založení vkladní knížky – klientům, kteří mají zájem, se může založit vkladní knížka u České spořitelny v Hronově. Ukládání a výběr z vkladní knížky je řešen plnou mocí, kde vklady a výběry může provádět pouze ředitel, účetní a sociální pracovník. Veškeré pohyby peněz jsou dokladovány.

Vedení hotovostních depozit  - klientům, kteří mají zájem, se mohou uložit peníze (až 1000 Kč) do pokladny účetní, z těchto peněz se pak provádí platby drobných nákupů, léků a jiných služeb. Veškeré pohyby peněz jsou dokladovány.

Pomoc při jednání s úřady – klientům, kteří sami nezvládnou jednání s úřady a nemají nikoho, kdo by je zastoupil, pomáhá sociální pracovník.

Sociální poradenství

Poskytujeme základní sociální poradenství přispívající k řešení nepříznivé sociální situace

4. Specifika služby

Časový rozsah poskytování služeb

  • Pobytová
    • Nepřetržitě
  •  

Úhrada za služby

PLACENÁ SLUŽBA

http://dd-bohemia.wz.cz/cenik.htm

Fakultativní činnost

ANO

Úhrada fakultativních služeb

Služby za úhradu v plné výši nákladů na tyto služby:

  • použití telefonu, kopírování
  • doprava a dovoz vozidly domova nad rámec základních služeb

Architektonická bezbariérovost

ANO

Do chodby v horním podlaží je buď nutné zdolat několik schodů, nebo lze využít sklápěcích ramp-nájezdů pro překonání těchto schodů.

Název poskytovatele

Domov důchodců Malá Čermná

IČ poskytovatele

71193961

Kontaktní údaje na poskytovatele